webtigerteam |
2016-08-22 09:46 |
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix
(Inlägg 20519350)
Vad är din uppfattning av en linter, dess användning och vilken funktion anser du att den fyller?
|
En linter kan vara bra om man arbetar i ett team, och kommit överens om att koden ska se ut på ett speciellt sätt. Jag tycker dock det läggs allt för mycket tid på meta-programmering, till exempel omstrukturering av koden för att hålla raderna under 80 tecken, vilket ibland kan kräva kluriga lösningar som gör koden svårare att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix
(Inlägg 20519350)
Stängde av indenteringsreglerna för filen. En majoritet försvann, men 196 återstår. Några exempel är '==' istället för '===', dubbeldeklarering av variabler, ohanterade callback-fel, importering utanför headern, djup nästade callback, långa rader, användning av variabler ej ännu deklarerade.
|
importering i headern uppmanar till att använda globala variabler! Jag försöker undvika globala variabler så långt som möjligt. En unik grej med modul-systemet common-js är att man kan importera moduler lokalt!! Koden blir så mycket lättare att förstå då.
'==' istället för '===' ... Om jag skulle skriva if(foo===undefined) skulle jag även behöva lägga till if(foo===null). Så det är lite av en bekvämlighet, jag fångar två flugor i en smäll. Man bör dock undvika att jämföra olika typer. Ex: if("42"==42) . Men vad hjälper det om det blir false i stället för true !? Eventuella buggar kvarstår ändå. Man bör i stället konvertera alla nummer till den typ man vill ha. Ex: var age=parseInt(request.form.age) för att vara på den säkra sidan.
|