Visa ett inlägg
Oläst 2016-08-22, 08:46 #28
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Vad är din uppfattning av en linter, dess användning och vilken funktion anser du att den fyller?
En linter kan vara bra om man arbetar i ett team, och kommit överens om att koden ska se ut på ett speciellt sätt. Jag tycker dock det läggs allt för mycket tid på meta-programmering, till exempel omstrukturering av koden för att hålla raderna under 80 tecken, vilket ibland kan kräva kluriga lösningar som gör koden svårare att förstå.



Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Stängde av indenteringsreglerna för filen. En majoritet försvann, men 196 återstår. Några exempel är '==' istället för '===', dubbeldeklarering av variabler, ohanterade callback-fel, importering utanför headern, djup nästade callback, långa rader, användning av variabler ej ännu deklarerade.
importering i headern uppmanar till att använda globala variabler! Jag försöker undvika globala variabler så långt som möjligt. En unik grej med modul-systemet common-js är att man kan importera moduler lokalt!! Koden blir så mycket lättare att förstå då.


'==' istället för '===' ... Om jag skulle skriva if(foo===undefined) skulle jag även behöva lägga till if(foo===null). Så det är lite av en bekvämlighet, jag fångar två flugor i en smäll. Man bör dock undvika att jämföra olika typer. Ex: if("42"==42) . Men vad hjälper det om det blir false i stället för true !? Eventuella buggar kvarstår ändå. Man bör i stället konvertera alla nummer till den typ man vill ha. Ex: var age=parseInt(request.form.age) för att vara på den säkra sidan.
webtigerteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat