Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fler tidningar tar betalt på nätet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-29, 17:28 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard Fler tidningar tar betalt på nätet

Ett antal av de mest respekterade tidningarna i världen har på senare tid börjat ta betalt för sina onlineversioner. Bland dessa finns exempelvis The Wall Street Journal, The Financial Times och Newsday. Nu ansluter sig även The Times och The Sunday Times of London till denna skara. Där betalar man nu ca 11 kr för en dag och 22 kr för en vecka för bägge webbpublikationerna. Även den största dagstidningen i England, The Sun, kommer inom en snar framtid att kosta pengar att läsa på nätet.

Källa: SvD

Jag tycker själv det här är en mycket positiv utveckling om man på så vis kan minska tidningarnas beroende av reklamintäkter. Förhoppningsvis kan det rulla igång en ny trend där praxis är att ta betalt för onlinematerial istället för att erbjuda det gratis och samtidigt ge ökade möjligheter till seriös och undersökande journalistik istället för det ytliga trams som många tyvärr sysslar med idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 18:49 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Ja, det här är väl en väntad utveckling men frågan är hur bra de kommer lyckas att förändra gratiskulturen. Problemet är att det förmodligen inte kommer finnas underlag till att bibehålla samma kvalitativa journalistik, då folk generellt sett inte är beredda att betala för grävande journalistik. Det är också den journalistik som kostar att ta fram.

Svd prestenterade för 1-2 år sedan en sammanställning över vilka artiklar som var mest lästa, inte oväntat handlade det om artiklar som "Britney föder unge". Det resulterar i sin tur att man måste anpassa artiklarna över vad läsarna vill ha, så kallad "klickjournalistik". För majoriteten av läsarna vill ha enkla nyheter på bekostnad av den grävande journalistiken.

Ska dock bli väldigt intressant och se utvecklingen, men jag tror det blir svårt att förändra den nuvarande kulturen.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 19:53 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Skillnad att "ta betalt" och att verkligen "få betalt". Det kan lyckas eller bli et misslyckande för många av dessa tidningar.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 20:13 #4
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jag skulle kunna tänka mig att betala men då ska det finna kvalite i artiklarna. Idag så läser jag de flesta nyheterna på SvD och DN. Aftonbladet och Expressen faller snabbt bort.

Senast redigerad av Jan Eriksson den 2010-03-29 klockan 20:39
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 20:42 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag läser inte tidningar på nätet alls, jag tycker formatet är för fyllt med meningslös reklam, ofta är artiklarna alldels för korta och meningslösa, helt fokuserade på kändisar (som jag är fullkomligt ointresserad av).

Jag kan tänka mig att läsa artiklar om människor som åstadkommit något enastående i livet som Warren Buffet, xxx carlos, Bill Gates, Barak Obama, Bill Clinton, Fredrik Reinfelt, Göran Persson, Mandela, Alfred Nobel m.fl.

Men dessa är jag intresserad av därför att de åstadkommit något extraordinärt som är bra för inte bara dem själv utan i högsta grad för andra människor.

Jag vill ju lära mig hur jag ska göra för att lyckas själv....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 20:50 #6
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Kan hålla med, papper är lite bättre men jag tycker tidningshögen växer för snabbt. :-) Sen kanske kan man vill ta del av nyheter?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 20:59 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag gillar att ta med mig tidningen och sätta mig på ett café och ta det lite lungt och slappna av, det funkar inte om jag skla släpa med mig datorn elelr någon skärmplatta som är otymplig. Jag gillar papperstidningen, även om jag lläser vissa nyheter på webben (som WN och vissa länkar) men jag sitter sällan och njuter av läsningen på webben, på samma sätt som papperstidningen. Då sk man veta att jag har jobbat med IT i över 20 år och förespråkar IT i många sammanhang i övrigt, men papperstidningen slår den inte i allt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 21:20 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag kan tänka mig att läsa artiklar om människor som åstadkommit något enastående i livet som Warren Buffet, xxx carlos, Bill Gates, Barak Obama, Bill Clinton, Fredrik Reinfelt, Göran Persson, Mandela, Alfred Nobel m.fl.

Men dessa är jag intresserad av därför att de åstadkommit något extraordinärt som är bra för inte bara dem själv utan i högsta grad för andra människor.

Jag vill ju lära mig hur jag ska göra för att lyckas själv....
Tycker du är lite enkelspårig där. Nästan enbart politiker men du själv arbetar med IT? Tror också du underskattar värdet av exempelvis musik och film rejält. Det betyder och har betytt oerhört mycket för väldigt många människor över hela världen. Har inte människor några glädjeämnen i livet så struntar de blankt i det mesta. Tycker också du överskattar betydelsen av flera av de du nämner (t.ex. Göran Persson och Fredrik Reinfelt), finns en rad människor som åstadkommit betydligt mer för människor än de gjort...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 21:27 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Musik lyssnar jag på, det vill jag inte se i tidningen. De som jag räknade upp vara bara en bråkdel av de jag tycker skulle vara intressanta att lyssna på.

Artister är dock klart överrepresenterade i media i stort, hur många artister finns det egentligen? Jämför med hur många programmerare, eller läkare det finns och hur ofta de visas i media i relation till sin numerär.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 21:49 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Musik lyssnar jag på, det vill jag inte se i tidningen. De som jag räknade upp vara bara en bråkdel av de jag tycker skulle vara intressanta att lyssna på.

Artister är dock klart överrepresenterade i media i stort, hur många artister finns det egentligen? Jämför med hur många programmerare, eller läkare det finns och hur ofta de visas i media i relation till sin numerär.
Man kanske vill veta om de artister man gillar släpper nytt album eller spelar i Sverige? Skvaller kommer dessutom alltid att sälja, det går inte att göra så mycket åt.

Det finns en väldigt enkel anledning till att artister är överrepresenterade i media. Deras verksamhet bygger nämligen på att ett mycket stort antal människor känner till dem. Samma sak gäller inte för en programmerare eller läkare. Jag skulle inte vara det minsta intresserad av att läsa om någon på detta forum i tidningen och det är nog inte många andra heller. Att läsa om enskilda människor, vare sig det är Britney Spears, Bill Clinton eller Fredrik Reinfelt, är inte särskilt intressant i mina ögon. Föredrar riktiga artiklar med substans, t.ex. hur äldrevården i Sverige fungerar jämfört med tidigare, hur uigurernas situation i Kina ser ut just nu, hur framtiden för den kvarvarande regnskogen ser ut etc.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-29 klockan 21:53
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017