Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-16, 15:34 #81
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by Joel@Jul 16 2005, 14:30

... och just därför blir detta lite OT men jag måste ändå tillägga:
Jag tycker inte att loopias kontrollpaneler är särskilt mycket bättre än någon annans, ett exempel är att har du 10 domäner reggade på loopia så har du 10 olika login, alla med olika (loopiagenererade) lösenord. Ska du då in och ändra nått måste du logga in 10 ggr och det hela är väldigt omständigt, jag flyttar alltid mina domäner till mydomains dnsser såfort loopia har reggat den(och jag är troligen en av de som utnyttjar loopia för egen vinning och inte ger något mer tillbaks..) Att wildcard(*.domän.tld) inte fungerar ger inte deras "dns-tjänst" några direkta pluspoäng heller.
OT:

Om du köper domänerna genom ditt konto så får du alla på samma login, jag har ca 20st under samma iaf.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 15:58 #82
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
On Topic
Enligt Konkurrensverket är en dominerande andel 40-50% av marknaden. Totalt finns det c.a 350.000 se-domäner registrerade. Loopia har ungefär 50.000. Vilket är långt ifrån en marknadsandel av 40%.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 16:08 #83
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by hubbert@Jul 16 2005, 14:58
On Topic
Enligt Konkurrensverket är en dominerande andel 40-50% av marknaden. Totalt finns det c.a 350.000 se-domäner registrerade. Loopia har ungefär 50.000. Vilket är långt ifrån en marknadsandel av 40%.
Det står inte "ÄR",

Det står "40-50% betraktas som ett tydligt tecken på en dominerande ställning."

KKV själva säger att det inte behöver uppfyllas, beroende på bransch, antal aktörer och hur marknaden i övrigt ser ut och om man i anmälan förklaras sakfrågan ingående.
(vilket jag antar de som anmält har gjort).

Iallafall så blir det intressant att se KKV´s utslag, inte enbart ur synpunkt med Loopia, utan för branschen i helhet, vilka metoder som är tillämpbara i kampanjer och "priskriget".
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 16:27 #84
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Det står inte "ÄR",
Nej det gör det inte och det framgår i ett tidigare inlägg där jag citerade texten. Tar citatet igen
Citat:
En viktig omständighet är företagets andel av den relevanta marknaden. En marknadsandel mellan 40 och 50 procent betraktas som ett tydligt tecken på en dominerande ställning.
Förutom detta radas även detta upp
Citat:

- företagets finansiella styrka,

- dess möjlighet att hindra andra från att etablera sig på marknaden,

företagets tillgång till
- insatsvaror
- patent och andra immaterialrättigheter samt
- teknologi och annan kunskapsmässig överlägsenhet.
Finansiella styrkan, tja deras (loopias) kreditvärdighet är medel.
Att hindra andra att etablera sig på marknaden kan de knappast göra.
Patent och det andra förfogar de heller inte över som kan hindra konkurrenter.
Dominerande ställning kan vi konstatera att de inte har.
Inte så mycket substans bakom den anmälan.

Samtidigt förstår jag dem som har konkurrerande webbhotell.
Men som användare och köpare av domännamn till mig och mina kunder, är jag nöjd som det ser ut på prisfronten.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 19:16 #85
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Ähh aleborg och alla andra webbhotell kommer ändå inte få ut något av denna anmälan.

Hoppas aftonbladet skriver om det --> Mer gratisreklam för loopia.

Ni har missat en väsentlig del i företagandets A och O. Man klagar inte på konkurrenter öppet, gör man det visar man sina kunder att man är rädd för det andra företaget och kunder är inte dumma. De inser att det är billigare/bättre någon annanstans och går dit istället.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 20:05 #86
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
.. och framförallt så försöker man inte tvinga dem till att höja sina priser inför potentiella kunder.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 20:17 #87
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Vad jag förstått handlar det inte av att "sätta dit" loopia eller jävlas med dom, inte heller att få dom att höja priset.
Anmälan är en förfrågan till KKV om det sätt som loopia gör det på inte strider mot lagen, om det inte gör det, kommer ni säkerligen få se mer prispress på marknaden, om det anses bryta mot lagen, så kommer prispressen ske på annat sätt. Helt enkelt ett klargörande om vad som är tillåtet och inte.

Ser inte problemet varför ni whinar, oavsett utgång så kommer ju priskriget att fortsätta, gränserna är fastställda och alla tar på sig boxarhandskarna ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 22:04 #88
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag kan inte se något konstigt i Loopias sätt att marknadsföra sig för det är ju det som det handlar om.

I stället för att avsätta x antal kronor på traditionell annonsering i media eller Internet så läggs den delen av annonsbudgeten på att ta en del av kostnaden för registreringen av domännamn. Jag skulle vilja säga att detta är mycket smart.

Däremot är det ganska ovanligt att ett stabilt företag "annonserar" på detta viset, det brukar snarare vara dumdristiga småföretagare som precis startat upp en verksamhet och tror att dom skall få hur mycket som helst att göra bara dom dumpar priserna, alternativt ett företag i obalans som vill rädda upp sitt företag.

Att ett företag som Loopia kör en sådan här kampanj är ett strålande nytänkande sätt som jag tror kommer att gå hem (om man ser det ut Loopias egna ögon), jag kan dock förstå alla reaktioner från konkurrenter/kollegor som inte kan hänga med ekonomiskt eller heller inte vill sänka sig "så lågt" att dumpa priserna men i affärsvärlden finns det bara en "Etta" och det kommer att vara Loopia.

Att någon av mina stora konkurrenter skulle gå ut och dumpa priserna hade kännts oerhört olustigt men jag tror ändå att i det läget så hade jag fått visa att jag är mycket bättre än dom genom att ge bättre service, snabbare leveranstider, bättre shop o.s.v.

Det handlar ju även om att Loopia får obefogad skit för att dom skulle "köpa sig" nyheter i diverse datatidningar etc. vilken normal företagare hade inte tagit den chansen, (jag skulle gjort det i.a.f.) dom som gnäller på det är dom som aldrig får chansen att synas eller ligga "Etta". Känns som en viss avundsjuka från vissa företag som inte lyckas synas så bra i media.

Hårt jobb, smart marknadsföring och vassa armbågar är melodin för att lyckas...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 23:18 #89
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Mats@Jul 16 2005, 22:04
Att ett företag som Loopia kör en sådan här kampanj är ett strålande nytänkande sätt som jag tror kommer att gå hem.
Är nog inte så nytänkade om det finns lagar mot det hehe Jag har iofs inte sett liknade fall på såpass små marknader.

Citat:
... sådan här kampanj ...
Välkommen hem från semestern Mats! Läser du tråden noga så ser du på 10 tillfällen att det inte är en kampanj det handlar om

Skall bli spännade att se utfallet, om det är okey så kan ju företag likt IKEA ta över marknaden på några månader. Gratis .se och .com domäner åt folket, kostar ju inte mer än 10 - 20 miljoner att ta över hehe och det är ju inget. Sedan höjer man priserna till marknadspris och tjänar igen motsvarande x 2 under tiden folket flyr men inte hinner avregga. Finns ju otalet exempel på liknade, dumt kan tyckas att inte läsa lagen och köra det som en kampanj utan spela bort sig på ordinariepriserna.

Hur det än slutar finns det ju bara en vinnare och det är ju Loopia. När Loopias IDG-hora får nys om detta så kommer ju pengar tillbaks direkt! "Loopia tvingas motvilligt öka priset, folket gråter" ... man borde tänkt efter före man anmälde!

Ni vet hur populär Robin Hood var!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 00:10 #90
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det finns två intressanta följder av detta.

1) Det blir relativt klart huruvida lagen om prisdumpning är tillämplig och öppnar således upp för konkurrenterna att göra samma sak; vilket bör leda till ytterligare prispress och bättre priser för konsumenterna.

2) Fokus bör även hamna på Nic-SE och II Stiftelsens överpriser. Det bör inte vara något större problem att drifta se-domänen även om priset per domän halverades. Detta bör leda till att Nic-SE sänker priset.

I båda fallen ser jag slutkunden som vinnare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017