Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Råd & Röns webbhotellstest

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-25, 07:31 #11
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag jobbar förvisso professionellt med webbutveckling, men driver några privata hemsidor. Antalet besökare i genomsnitt per dygn på mina privata webbsidor ligger på runt 10-20 skulle jag tro. Det är naturligtvis extremt svårt att få fram en exakt siffra.
Jag har sajter där jag räknar besökare i veckan på mina fingrar (en bra vecka tar jag hjälp av tårna) och andra där jag har betydligt fler.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 09:52 #12
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 11
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 11
Nu kommer lite kritik..

Alltså vissa delar i testet känns som ett skämt.. i den korta texten om att Surftown vann skriver de att "det kostar extra med rimmlig support... supportsystemet är krångligt.. surftown stänger sidan om det blir för mkt trafik utan varning" o.s.v. Dessa delar klassas i det här testat som lika mkt värda som att de t.ex. har en förinstallerad blogglösning.. och trots dessa nackdelar som skulle få vem som helst att välja bort dem så blir de högst rekommenderade..

Om man ska kolla på de delar de testat så har de t.ex. inte kollat upptid (!), men väl har de kollat "uppladdningshastighet" som varierar mellan 0,2-0,6 mbit/s.. tror de på fullaste allvar att webhotellen har något att göra med det (ADSL hastighet upp liksom)? (de flesta webhotell kan jag tänka mig endast förbrukar kanske 10 max 20% i linkapacitet vad det gäller ingående trafik (eller uppladdningshastighet) så det känns för mig totalt värdelöst att detta testats.. snarare hade ju nedladdningshastighet kunnat vara av lite mer vikt eftersom det är det som avgör hur snabb sidorna ändå blir i slutändan..

Nä, det här var ett test som gjordes av okunniga för okunniga.. vilket tyvärr kan slå fel ut för de stackars nybörjande privatpersoner som hamnar fel.. (surftown och spray på Topp 5.. det känns inte stabilt alltså och från egen erfarenhet är dessa nästan i Y-reg klass på hur många som vill byta från just dem)

Plötsligt känns IDG-testet nästan bra utfört..

Dessutom kom jag på en annan idiotgrej de skriver: "Att flytta mellan två webhotell kan många gånger vara svårt och besvärligt så det bästa du kan göra är att överge din gamla domän och registrera en ny hos det nya webhotellet"

Det borde vara olagligt.. tala om att pusha för sponsorn IIS samtidigt som man sätter skrämsel i alla stackars människor som har en bra domän men inte är nöjd med webhotellet.. att flytta en domän till ett bra webhotell behöver många gånger inte innebära mer än att vidarebefodra ett mail från IIS. Bah!
barxth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 10:40 #13
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
Har läst bitar ur testet och tycker det verkar ganska bra för noviser och nybörjare på webben, får väll prova att ge det till min mor och se vad hon tycker om det
wooper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 10:40 #14
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
R&R kanske gick på aprillskämtet gällande att surftown tar över binero och artikelförfattaren på ett undermedvetet sätt favoriserar Surftown. ???
Aron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 14:05 #15
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 25 2008, 01:10
Hur många besökare tror du snitt-webbsidan i sverige har?
Jo, men i så fall får dem ju skriva det. " Om du bara ska visa hemsidan för din familj så är surftown bäst " osv.

Inte fan säger någon att toyota är bäst

Sen när en alper säger Näee mercedes/bmw är bättre??

Så säger en grazzy " men hallå ingen har råd med en bmw, så toyota är faktiskt bäst i test! "

I princip samma, då får man förtydliga det hela. Kan man skriva 14st A4 om ett simpelt webhotellstest så har man väl råd att skriva en halv sida till där det står tydligt:

" Detta test är utfört så simpelt som möjligt, med hjälp av 2 unika besökare ".

Eller så kan man ju skriva " Bäst för Amatörer, Bäst för profesionella osv "

Orka skriva " BÄST I TEST "

Aja nu har jag slängt iväg 4min av mitt liv helt i onödan <_<
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 14:33 #16
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Även om testet innehöll en hel del frågetecken så var det överlag väldigt positivt. Det främsta problemet var egentligen det som skrevs om att byta webbhotell och domännamn.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 15:11 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Alper
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Hur många besökare tror du snitt-webbsidan i sverige har?
Jo, men i så fall får dem ju skriva det. " Om du bara ska visa hemsidan för din familj så är surftown bäst " osv.
Inte fan säger någon att toyota är bäst
Alper, hur vågar du jämföra Surftown med min fina lilla Toyota - nej, den är inte perfekt men det är ändå kvalitet...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 16:00 #18
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Nu kan jag självklart uppfattas som partisk, men...

Jag anser att testet var helt OK, om man ser det ur en "vanlig" konsuments ögon, det vill säga de privatpersoner som inte är särskilt tekniskt insatta.

Och tar man kritiken de har kring vår support "out of context", så låter det självklart som om vi har en gäng apor på supportavdelningen. Men vi har kraftigt förbättrat rutinerna kring vår support de senaste månaderna, och fler åtgärder är planerade (i ett projekt vi kallar för "Support 2.0"). Alla som varit kunder hos oss den senaste tiden har fått uppleva detta. Annars så kan man testa oss helt gratis 3 månader, och få uppleva det på egen hand.

Och ni kan alla förvänta er förändring kring vår "fri trafik". Jag jobbar hårt på denna fronten inom företaget, och jag vill verkligen ändra på detta. Speciellt när vi har kunder som använder väsentligt mer än 30 gb/mån utan några som helst problem.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 17:19 #19
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Först av allt, grattis Surftown!

Citat:
Originally posted by jgabor@Apr 25 2008, 15:00
Och ni kan alla förvänta er förändring kring vår "fri trafik". Jag jobbar hårt på denna fronten inom företaget, och jag vill verkligen ändra på detta.
Jag har, efter kontakt med kollegor till dig, förstått att du inte är ensam om att anse att er "fria trafik" inte är schysst. Hoppas och tror att Surftown kan förbättra sig här, på samma sätt som ni följde våra exempel med vänligare avtalsvillkor och slopade uppsägningstider (om än att det senare kanske var påkallat av era juridiska processer i Danmark).

Citat:
Originally posted by jgabor@Apr 25 2008, 15:00
... i ett projekt vi kallar för "Support 2.0"...
2.0 är förövrigt sååå -07.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 17:38 #20
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Glömde bort mig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017