Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem hos Nic-SE

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-21, 11:41 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
De borde väl mena "införa en begränsning på antalet registreringsansökningar/domän per ombud"?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-21, 16:23 #12
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Aug 21 2004, 04:27
Auktions system, eller helt enkelt ett lotto system.
Auktionssystem är fel enligt min mening. Jag tycker inte att det skall handla om vem som har mest pengar. Det gör det ju i och för sig redan i viss mån då den med pengar har råd att anlita en registrator som "hänger på låset". Men livet är ju inte rättvist.

Jag tycker att Haghjoos förslag lät vettigt.

Citat:
Gör ett system som accepterar första ansökningen på ett viss domän, alla som kommer efter slängs.
klart....
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-21, 16:34 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Jacob@Aug 21 2004, 16:23
Jag tycker att Haghjoos förslag lät vettigt.

Citat:
Gör ett system som accepterar första ansökningen på ett viss domän, alla som kommer efter slängs.
klart....
förstår inte riktigt hur ni menar, är väl så det fungerar idag?

första ansökningen efter kl 00.00 (dvs då domännamnet är ledigt igen) registrerar domänen. Enda skillnaden är väl att de skickar ett svar till ombudet om domänen inte är ledig att registrera. Domänen är inte ledig att registrera om en ansökan skickas in före kl 00.00 eftersom domännamnet är upptaget av den tidigare ägaren och efter kl 00.00 har den nya registranten fått domännamnet och då ger NIC-SE besked om detta.

Ansökan måste ju 'behandlas' på något sätt för att avgöra vilket domännamn det är som ombudet vill registrera. På vilket sätt ska registreringssystemet avgöra vilken domän det är som ska registreras utan att 'behandla' den? Innan den avgjort det kan den ju heller inte avgöra om ansökan ska avslås eller ej.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 12:09 #14
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Det är löjligt att dom inte kan förhindra detta själv, som marcuss säger så måste dom behandla ansökan för att få reda på vilket domännamn det är, detta tar tid att ta emot, parsa och anropa gnupg (eller va dom nu använder) för att validera signeringen. Varför inte bara droppa alla mail från ett ombud när ett visst antal mail mottagits från ombudets e-mailadress, när t.ex 100 st inkommit så droppas alla mail från det ombudet under en viss tid. Det blir lika för alla.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 00:47 #15
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
vilken domän gällde det, är ingen som vet?
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 03:47 #16
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Jag vill också veta!! Någon här måste ju ha koll på det
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 15:05 #17
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Tjao man kan ju alltid undra över domänet, möjligtvis .eu ?
Systemet kan man ju klaga på så mycket man vill.
eller skriva ihop lite texter och låta alla maila dem med förslag
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 15:23 #18
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by md-solutions@Aug 23 2004, 03:47
Jag vill också veta!! Någon här måste ju ha koll på det
Jag vet. Det var fler än ett domännamn det handlade om.
Däribland auction.se
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 15:46 #19
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob
Jag tycker att Haghjoos förslag lät vettigt.

Citat:
Gör ett system som accepterar första ansökningen på ett viss domän, alla som kommer efter slängs.
klart....


förstår inte riktigt hur ni menar, är väl så det fungerar idag?

första ansökningen efter kl 00.00 (dvs då domännamnet är ledigt igen) registrerar domänen. Enda skillnaden är väl att de skickar ett svar till ombudet om domänen inte är ledig att registrera. Domänen är inte ledig att registrera om en ansökan skickas in före kl 00.00 eftersom domännamnet är upptaget av den tidigare ägaren och efter kl 00.00 har den nya registranten fått domännamnet och då ger NIC-SE besked om detta.

Ansökan måste ju 'behandlas' på något sätt för att avgöra vilket domännamn det är som ombudet vill registrera. På vilket sätt ska registreringssystemet avgöra vilken domän det är som ska registreras utan att 'behandla' den? Innan den avgjort det kan den ju heller inte avgöra om ansökan ska avslås eller ej.
Vadå behandla? Hela processen skall vara automatik.

När en förfrågan på ett domännamn kommer in (ansökan) så kollar Nic.se´s script/program om det är ledigt.
Är det ledigt, så registrerars det omgående. Är det inte ledigt så slängs den bort direkt.

Namnet ledigt = ansökan går igenom
Namnet upptaget = ansökan slängs

Så om jag skickar in 1000 ansökningar på kwaegkprgpeokerkgp.se så är det bara första som går igenom, resten skulle slängas bort.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 15:59 #20
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Haghjoo@Aug 23 2004, 15:46
Vadå behandla? Hela processen skall vara automatik.

När en förfrågan på ett domännamn kommer in (ansökan) så kollar Nic.se´s script/program om det är ledigt.
Är det ledigt, så registrerars det omgående. Är det inte ledigt så slängs den bort direkt.

Namnet ledigt = ansökan går igenom
Namnet upptaget = ansökan slängs
"Behandlingen" menar jag alltså att 'parsa ut' domännamnet ur registreringsmailet och kontrollera om det är ledigt. Sker ju inga ytterligare steg i registreringsprocessen om det är upptaget förutom ett utskick till ombudet som säger att domännamnet inte är möjligt att registrera eftersom det är upptaget.

Men med "behandling" menar jag alltså just att få fram namnet på domänen som ska registreras. Kommer det in 10 000 mail under några timmar så tar det självklart tid även om den endast ska kontrollera om namnet är upptaget eller ej eftersom det är ett email som måste "behandlas" (parsas för att få fram domännamn).

Citat:
Så om jag skickar in 1000 ansökningar på kwaegkprgpeokerkgp.se så är det bara första som går igenom, resten skulle slängas bort.
Hur ska registreringsprogramvaran veta att det är just domänen "kwaegkprgpeokerkgp.se" i resterande 999 mailen utan att den "behandlat" dem (kontrollerat vilket domännamn de gäller)?

Skulle man ha en annan typ av lösning än den som används idag, dvs något annat sätt än email som måste parsas, så skulle det finnas helt andra möjligheter. Men det skulle också bädda för andra problem. Skulle den exempelvis utnyttja en direktanslutning via någon öppen socket så skulle den också få väldigt stora problem om det var över 10000 anslutningar under alltför kort tid. Mail är bra just pga att det inte sker en direktanslutning utan att mailservern tar emot dem i sin egna takt (efter egen kapacitet).
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017