Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


15 poliser anställs för att stoppa fildelare.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-16, 14:42 #21
Hyzac Hyzac är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 1
Hyzac Hyzac är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 1
Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det :P
Hyzac är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 15:09 #22
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by Hyzac@Jun 16 2009, 14:42
Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det *

Man måste börja någonstans, eller hur? Sedan handlar det inte bara om fildelning, utan även om upphovsrätt. Jag vet några på WN som uttrycker sig starkt positiva till fri fildelning, slopad upphovsrätt osv. men när man sedan erbjuder sig att kopiera deras webbsidor rakt av ställer de sig helt plötsligt bakom nuvarande lagar, kanske smyger in ett "Men när lagarna avskaffas kan du givetvis få kopiera sajterna, men inte nu" som om det är lagarna som sätter stopp för Creative Commons osv.

Piratrörelsen kommer gå till historien som vår tids största hycklare. De vill snylta på andra men inte att andra ska snylta på deras verk. Om jag inte minns fel så blev The Pirate Bay sura när en snubbe snodde deras logga som omslag till sin bok om piratkopiering.

Hyckleri.

Edit: Sedan håller jag med om att musik-, film- och spelbranschen måste ändra sina synsätt om Internets möjligheter. Det är inte acceptabelt att en film via Internet är lika dyr, eller kanske dyrare, än om man köper den i butiken...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 15:28 #23
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Originally posted by Danski@Jun 15 2009, 14:27
Som jag förstod det när man kollar utanför Aftonbladets journalistik så ska de nya poliserna jobba med immaterialrätt på nätet.
Något som borde ses som väldigt positivt för de flesta här på WN när det stjäls bilder, texter, domäner etc. hur som helst.
Du har helt rätt i att det skulle behövas poliser och åklagare som intresserade sig mer för vanlig immaterialrätt på nätet. Där behövs verkligen en uppryckning!

Tyvärr så är det garanterat inte det som dessa poliser skall ägna sig åt.

Medialobbyn vifftar, regeringen dansar.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 16:56 #24
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
Citat:
Originally posted by Hyzac@Jun 16 2009, 13:42
Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det :P
Har man en mil att gå måste man ta även det första steget nån gång.
Om vi i Sverige hanterar våra problem med att svenskt folk inte följer svenska lagar, så kan de andra länderna hantera sina egna problem på motsvarande sätt. Det är inte vår sak att rädda världen.

Om pris och distributionssätt inte passar finns faktiskt alternativet att avstå.

Att bryta mot lagarna ska ha konsekvenser, oavsett vilken inställning till ägande man har. Och om lagarna inte passar så ska man komma ihåg att de stiftas av de som vi genom fria val satt i styrande positioner. Rösta fram Piratpartiet då, om allt som betyder något är att få fritt parasitera på andras arbete.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 13:39 #25
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
Citat:
Originally posted by Spindel@Jun 16 2009, 00:24
Som sagt, antalet poliser ökas i rekordfart, bland annat 2 000 nya poliser till år 2010. Så av dessa 2 000 poliser kommer 1 985 st syssla med att jaga - det du kallar - "riktiga brottslingar".
Så med en poliskår på 20 000 personer kommer 15 personer jobba med immaterialrätt på nätet. Fy vad hemskt Bäst att jag röstar på Piratpartiet omedelbums
Och dessa tvåtusen nybakade poliser ska ju även täcka upp de som pensioneras samt väljer att sluta sitt yrke. Jag tycker inte att du är rättvis när du bagatelliserar det allvarliga i situationen. Vi snackar om att de styrande anser att det är bättre att jaga människor som laddar ner den senaste biofilmen kontra att ha poliser på stan i förebyggande syfte. Barnporrsfrågan har även lyfts fram, varför satsas det inte där istället? Det har ju tidigare skrivits spaltmeter om hur underbemannad den avdelningen är.

Självklart så förstår jag alla här som vill leva i drömvärlden att alla brott prioriteras lika och att även de som går mot röd gubbe ska straffas. Men så som läget ligger idag så måste polisen göra prioriteringar. Om det t ex skulle visa sig att polisen inte kunde komma och ta en anmälan på ett inbrott i mitt förråd för att de var i full färd med att avstyra ett lägenhetsbråk med tillhyggen, då kan iaf jag ta det. Henrik Pontén sa på DH att han ville att alla brott skulle likställas. Jag ställer mig starkt emot ett likställande av illegal nerladdning kontra våldsbrott.

Jag trodde att iaf du spindel, som funnits runt esport, skulle vara lite mer liberal i dina åsikter kring fildelning. Med tanke på att du driver en sajt som lever på att folk delar med sig av film.

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Piratrörelsen kommer gå till historien som vår tids största hycklare. De vill snylta på andra men inte att andra ska snylta på deras verk. Om jag inte minns fel så blev The Pirate Bay sura när en snubbe snodde deras logga som omslag till sin bok om piratkopiering.
Hyckleri.

En helt annan bild ges av TPB i frågan.

<!--QuoteBegin--THB[/i]
Recently in Sweden, a book publishing company have been happy to tell the press that TPB have complained about them using our logo on the cover of a new book, entitled "Piraterna" (eng: The Pirates).

They claim that we are full of "double standards" and that we are furious that they have "stolen" our logo. This is of course not the case.

Some background. The publishing company have given some money to some very good authors to make a book about the swedish pirate movement. A worthy cause and it is about time! The publishers then decided to put our logo on the book. We are of course proud of that. The problem is that they at the same time have told people that this is our official biography. And when we've sent e-mail to them, they haven't replied to them. Phones have not been answered.

We have contributed to the book ourselves. If we didn't like the idea we wouldn't have done so. Previously, our logo has been used by many companies, even for commercial reasons. There are people selling inofficial TPB clothing. And we all love that! The case about the book is that we where upset that they claim to be our own biography and nothing else. We even told them that they of course could use our logo, but we would hope they changed it in order to not deceive people.

The publishers, who apparantly didn't even read the book to understand how we operate, decided to do a cheap stunt and quote a few lines out of a much longer e-mail.

We like the book. That's the problem. We just don't like the publishing company. They are also one of those who are for the new IPRED law here in Sweden so we are even more unhappy about them. And this is a fundamental problem. Too many companies with too much money can buy intellectual property like this book. We hope that people will read it, but it would be a shame to give money to this company.

So end sentence - copy whatever you find on our sites. We have RSS feeds to help you copy data from peers. But don't forget to copy our creations, we're also peers in this universe. Copy our logo(s), copy our doodles, remix them, make new and better ones. Print them on clothes, sell them. Make a profit for yourself! Or give it to someone you care about. Care about the copying! And remember that copying can never be stealing.
[/quote]

Källa: http://thepiratebay. org/blog/143
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 14:40 #26
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
ArreliuS, kanske formulerade mig konstigt med 2 000 nya poliser (menade "fler" och inte "nya"). Poliskåren ska öka från 18 000 till 20 000. Så 2 000 fler. Det är en rekordsatsning.

För det andra kan man även diskutera vad som är liberalt i fildelning. Min åsikt är, och kommer alltid att vara, att man ska själv kunna välja hur ens egna verk ska spridas. Vill man (det vill säga skaparen) sprida sina verk genom The Pirate Bay så ska man givetvis få göra det, men ingen annan ska kunna komma och ta mitt verk och sprida utan mitt godkännande. Det är själva grundidén med liberalism.

När det gäller att jag "driver en sajt som lever på att folk delar med sig av film" är ju det grundläggande att det är skaparen själv som laddar upp. Att sedan många av filmerna förmodligen innehåller upphovsrättsskyddade låtar är inget jag kan styra över än mer att musikbranschen borde vara glada över den marknadsföring de får.

Ska tilläggas att jag inte på något sätt försvarar musik-, film- eller spelbranschen. Det största problemet är ju att det inte finns några bra lagliga tjänster. Det måste skapas dessa tjänster men dessa kan inte konkurrera mot olagliga tjänster som är gratis och utan reklam.

Båda parter har lika mycket fel men det behövs upphovsrätt på Internet, på samma sätt som det finns i det verkliga livet.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 19:10 #27
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Ni som är för fil delning har kanske sin dator proppandes full med fildelningsmaterial.

Annars skulle inte så många vara emot detta, eller hur?

Så lägg ner nu, 500,000;- eller något, är inga pengar alls, för att bekämpa detta "fritänkande som annars kommer till fas2" och ytterligare frodas, det leder till, att hela ekonomin och samhällen faller samman, när ingen vill betala för sig. Och alla vi medborgare går om kring och grublar och gnäller hurjävla dyrt allt är redan.

Det är en jädra massa gnäll redan som det är från alla möjliga personklasser. Det lär bli ännu fler och allvarligare den dag vi rättfärdigar fil delning.

Jag tror ärligt människor mår bra av att betala en slant, då för material som vi tycker är intressanta. Men idag uppfostrar vi barnen att ta för sig, och inte ge belöning, att vara själviska.

Det är ungefär som att vi ger barnen lördagsgodis, hela veckan lång. Vilka barn tror ni blir klokast, och utvecklas och hittar sig själv i livet?

Inte dem barn som får vara själviska och slutar uppanas att visa respekt och medlidande inför andra.

Barnen blir lämnade utanför Logiska sunda rum.

Visst det är schysst med fildelning och gratis. Men jag ser fler nackdelar i denna frågan som bör disskuteras.

Så min fråga lyder: Varför ska vi vill vi rättfärdiga Fildelning?

Ska bli kul att lyssna till era tankar.

Johan
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 19:44 #28
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det handlar inte om att rättfärdiga fildelning. Det handlar om att inte tycka det är ok att upphovsrättsindustrin har sin hand långt upp i svenska regeringen och riksdagens röv och styr dem som små marionetter.

Var är de 15 poliserna som utreder kortbedrägeri och bedrägeri hos e-handlare? Ingenstans nej för vi har ingen lobbyorganisation med feta advokater som springer våra ärenden och suger snopp i rosenbad.

Varför kan inte jag som e-handlare använda IPRED förresten? Är inte det konstigt att den bara gäller upphovsrättsinnehavare och inte innehavare av fysiska varor som blir stulna på nätet?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 23:33 #29
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Ja men det är väl självklart att de organisationer som pröjsat för att lobba fram lagar som fungerar för dem, inte bryr sig om andra? Eller skulle ni slåss för att lagar som hjälpte er även hjälpte medieföretagen i sin jakt på fildelare?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 00:07 #30
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by Jine@Jun 15 2009, 14:09
15 pers, månadslön på gissningsvis 25.000kr = minst 375.000kr per månad, PLUS administration och material.
Dvs, ska vi skattebetalare lägga ner cirkus en halv miljon kronor per månad för att stämma ungdomar som laddat ner senaste backstreet boys-skivan?
Detta är ju helt sinnsessjukt.
Det är alltid kul när småsummor används som argument för att ett förslag är olämpligt. 500 000 kr per månad (6 milj/år) är ju ingen stor summa. Förresten tror jag du räknat väldigt i underkant, med din lönekostnad skulle poliserna få ut ca: 10 000 kr/mån netto, så underbetalda är de nog inte. Med arbetsgivaravgifter och pensionsavsättningar blir nog lönekostnaden närmare 45-50000 kr per person och månad. Arb.avg. går ju iofs tillbaka till staten men måste ta vägen förbi skatteverket för byrokratins skull.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017