Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Man åtalad för länk till strömmad TV...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-23, 20:41 #11
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Har själv kollat på stream från Canal+. Förvisso har de gjort om hela systemet i och med C SPORTS systemet, men då räckte det åtminstone att en person betalade, fick tag på "mms://"-länken och sedan var det bara att dela ut länken. Vissa kanaler, exempelvis Canal+ Sport, hade alltid en speciell adress så har själv tjuvtittat på några hockeymatcher via den.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-23, 20:51 #12
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 23 2009, 18:06
Tycker det *borde införas en lag där åklagaren kan åka in på 5 år pga inkompetens och försöker driva helt otroliga åtal.
Åklagaren skall inte avgöra ifall ett åtal ogillas eller ej!

Åklagaren skall ta fram uppgifter som talar både för och emot den åtalade. Anser sedan åklagaren att bevisen självklart inte räcker för åtal så kan han/hon välja att lägga ner det, men om det är oklart om något brott har begåtts så är det självklart åklagarens skyldighet att driva åtalet vidare. Detta för att man i en rättegång skall få ett utslag på ifall detta är olagligt eller ej.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-23, 22:39 #13
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Citat:
Ursprungligen postat av henning
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Tycker det *borde införas en lag där åklagaren kan åka in på 5 år pga inkompetens och försöker driva helt otroliga åtal.
Åklagaren skall inte avgöra ifall ett åtal ogillas eller ej!

Åklagaren skall ta fram uppgifter som talar både för och emot den åtalade. Anser sedan åklagaren att bevisen självklart inte räcker för åtal så kan han/hon välja att lägga ner det, men om det är oklart om något brott har begåtts så är det självklart åklagarens skyldighet att driva åtalet vidare. Detta för att man i en rättegång skall få ett utslag på ifall detta är olagligt eller ej.
En åklagare gör sig till skyldig till tjänstefel om denne åtalar någon utan misstanke om brott.
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 00:20 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Problemet är med att många åklagaren inte har kompetens inom området ens, och tror att så länge inte mer åklagare verkligen får något straff eller blir skyldiga för tjänstefel så kommer det inte bli bättre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 07:51 #15
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
Oavsett vad så vill jag inte att Sverige ska bli som Iran & andra länder där tillgång till information är begränsad av staten!

Just tillgång till information (i alla former) är det som driver utvecklingen fram!
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 13:08 #16
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 24 2009, 00:20
Problemet är med att många åklagaren inte har kompetens inom området ens, och tror att så länge inte mer åklagare verkligen får något straff eller blir skyldiga för tjänstefel så kommer det inte bli bättre.
Problemet är ju bara att när man skaffar sig denna kompetens, vilket i princip är omöjligt utan praktisk erfarenhet och personligt intresse, så skriker du/ni "jäv" istället.

Men även i övrigt var det ett löjligt förslag, ska det gälla alla yrkesgrupper, att vi ställer ett absolut krav på framgång och att frånvaron av detsamma leder till...åtal tänkte jag säga,men då skapar vi ju bara en cirkel...

Men det som är intressant är väl hur den här personen själv har fått tillgång till "länken" (som jag anser vara likställt med "spridning") och det kan väl mycket väl vara så att det specificeras i dom ev. villkor han godkänt vad som gäller och inte gäller.

Jag tyckte det fanns en annan intressant länk på IDG´s sida, om Västtrafiks nya system för ansiktsigenkänning, som jag "varnade" för för ett tag sen. Jag undrar lite vad som gäller för regler där, för jag är t.ex. övertygad om, och har t.om. fångat på bild, där man använder detta verktyg mot någon som absolut inte har ertappats med att inte betala, kan det verkligen vara tillåtet...ot...jag vet, förlåt.

sen undrar jag såklart lite, ni som säger att en länk aldrig ska vara olaglig, hur kommer ni fram till det, varför ska just den typen av information vara exkluderad från dom regler som annars gäller. Så om jag formulerar en text som normalt skulle klassas som "hetsmotfolkgrupp" som [http://www.hetsmotfolkgrupp.hot] så ska den inte det? Eller om jag avslöjar försvarshemligheter, så ska det inte vara åtalbart? Idag skulle man teoretiskt kunna hävda att mina pengar finns på Internet, är det okej då att lägga upp en länk som ger någon annan tillgång till dom ? Vad tycker ni som är här som är tjänsteleverantörer, och kanske har en betaltjänst?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 13:32 #17
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
(Jag är inte själv insatt i just det här fallet så jag har ingen åsikt om det för just detta fall är olagligt.)

På Internet får man inte skriva om vad som helst och inte heller länka till vad som helst.

Om man t.ex. uppmanar till brott och fungerar som medhjälp till brott etc. och uppsåt bevisas så kan man mycket väl bli dömd för detta.

Att jämföra en sökmotor som per automatik länkar till ev. olagligt material som någon annan publicerat går inte att jämföra på samma sätt som med att en människa manuellt utför en medveten handling.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 14:24 #18
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Ett stort problem är att begreppet "tillgängligt för allmänheten" inte funkar när man applicerar det på internet.

Jämför med att trycka en bok, alt. skriva en skyllt ute på gatan som pekar till ett lager där någon säljer hemma-tryckta böcker.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 14:57 #19
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Problemet är ju bara att när man skaffar sig denna kompetens, vilket i princip är omöjligt utan praktisk erfarenhet och personligt intresse, så skriker du/ni "jäv" istället.
Skivbolagen hade säkert skrikit jäv ifall det hade blivit en friande dom och domaren skulle ha varit med i tex. piratpartiet eller annan organisation som vill försämra upphovsrätten
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 19:16 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
http://www.idg.se/2.1085/1.237483/en-lank-...lgangliggorande

"31-åringen som står åtalad för att ha länkat till hockeymatcher som sändes via webb-tv länkade i själva verket till Canal+ egen - och oskyddade - videoström. Det bekräftar åklagaren Henrik Rasmusson för CS.

– I det här fallet är det ju han själv som lagt ut länken, då är det ju han som vidaresänder som jag ser det, säger Henrik Rasmusson"

Tycker det är mer solklart att han är helt jävla dum i huvudet. Kan inte någon göra Sverige en tjänst o bränna in IDIOT i pannan på han.

Ska han inte åtala alla ISP med som vidaresänder IP paketen med länken med samt webbhotellet som sprider vidare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017