![]() |
Egen server (virtualiserad), vad behöver jag?
Konstig rubrik kanske...
Håller på att utöka verksamheten allt eftersom och har nu börjat fundera på egen server. Har dock lite specialkrav: * En fysisk server (dedikerad i någon serverpark) * Virtualiserad, alltså flera servrar på den fysiska. Bl.a. - * Windows Server - - * Terminal Server, så man kan logga in via fjärrskrivbord (tunna klienter?) - - * Möjlighet att ansluta till VPN med gemensam lagring etc. - - * IIS/Apache Webbserver för Webbtjänst (XML-RPC/SOAP) - - * Exchange Server - * En linuxdist (CentOS?) med cPanel och WHM för webbhotell (och mina egna webbplatser som bl.a. använder webbtjänsten från win-servern) * Möjlighet att sätta upp flera VPS vid behov (utvecklings-VPS osv) Har ingen uppfattning om prisklass eller specifikationer på denna server. Öppen för förslag. Har ni rekommendationer på bra serverparker/webbhotell med dedikerat. |
Det viktigaste av allt är din tekniska kompetens och hur mycket av driften du vill ska skötas av leverantören. Hur mycket av driften ska du sköta själv och hur mycket har du tänkt leja ut?
Vill du: * köpa allt färdigkonfigurerat och sedan köpa till enskilda konsulttimmar vid behov * köpa allt färdigt och betala för löpande underhåll (patchning etc) eller * sköta allt själv ? Dessutom, ska leverantörens ansvar gälla bara värdmaskinen, eller vill du även ha kontrakt för drift av de virtuella maskinerna? Vem sätter upp "flera VPS:er vid behov"? |
Om du har tänkt att sköta allt själv och så, kan jag verkligen rekommendera VMware ESXi som programvara. Helt underbart sätt att hantera sina tjänster. Vad gäller hostingprovider rekommenderar jag Adminor/XH Jag har ett par stycken servrar hos dem. Mycket bra support när man väl behöver det och ganska bra priser i mitt tycke. :)
|
Har en del kunskap om detta. Dock inte tillräckligt känns det som.
Har tänkt på någon form av managed hosting, dock osäker på i vilken skala. Windows-delen känns bra att ha managed, löpande serviceavtal, men möjlighet att själv lägga upp nya användarkonton, terminaler osv. Linux/cPanel/WHM känns också bra att ha löpande management på då detta är webbplatser i drift. Övriga VPS vill jag ha möjlighet att själv sätta upp, hantera, installera och sköta. Dels för att lära mig mer hur det funkar, och dels för utveckling av ny programvara. Min kompetens ligger mest hos Linux+LAMP samt PHP med tillhörande. Har även satt upp en SBS-server på kontoret som sköter den omnämnda webbtjänsten (XML-RPC/SOAP) samt inloggning i nätverket. Kan ju nämna lite om beräknad trafik: För Win-servern räknar jag med 4-5 inloggade fjärrskrivbord (tunna klienter) samtidigt, och ca 20.000 sidvisningar per månad (för webbtjänsten) För linux-webbservern är det lite tyngre. Där kanske vi pratar upp emot 100.000-200.000 hits per dag (fördelat på flera sajter då.. Hade statistik för en månad då vi hade Avg.Hits/day=25000 på en sajt) |
Jag rekommenderar dig att frska speca ner så mycket som möjligt av det här och höra av dig till några hostingleverantörer för prisförslag. Räkna med att managed hosting på de två viktiga VPS:erna kostar nästan lika mycket som managed hosting av två fysiska maskiner. Detta eftersom det mest är arbete du betalar för i ett sådant kontrakt.
Fundera också över SLA-nivåer, alltså hur fort du vill ha tekniker plats utanför ordinarie arbetstider. På hårdvarufronten tror jag att du vill ha rätt så mycket RAM i servern. Du vill kunna ge Windows-VPS:en mycket minne om den ska användas till tunna klienter. Vi har sett kunder försöka köra fjärrskrivbord mot maskiner med lite minne (till exempele en som ville köra fem fjärrskrivbord mot vår VPS Standard med 512 MB RAM), men det slutar alltid med att de vill kunna köra webbläsare och visa Flashsidor, och då ökar minnesanvändningen snabbt. Om du vill kunna använda de tunna klienterna som fullskaliga arbetsstationer (med ordbehandlare, e-postprogram och webbläsare) så ska du nog räkna med åtminstone 1 GB minne per användare på Windowsmaskinen. Vad webbdelen drar för prestanda är svårt att säga då det beror mycket på dina webbapplikationer. Är en "hit" en fil eller en sida? Statiskt material kräver ju inte så mycket prestanda, men dynamisk PHP-kod och databasfrågor kräver desto mer. Eftersom det är skönt att ta i i överkant så skulle nog jag kollat på någon 2U-server med plats för mycket minne (från 8GB och uppåt). Helst vill du ha en processor ur Intel 5500-serien, men det spelar egentligen inte så stor roll. Fundera på hur mycket du kommer belasta maskinerna och om du tror att du vill ha en eller två processorer. Vilka hårddiskar du ska köpa beror också på belastningen. Förmodligen vill du i alla fall köpa en server med RAID-kort som har batteribackup. Om du sedan väljer SATA- eller SAS-diskar beror på lasten, din budget och hur stora datamängder du behöver lagra. |
Skall sätta mig ner och speca bättre så småningom.
Det som skall köras via fjärrskrivbord är ett bokföringsprogram, en webbläsare (med min egen sajt) och Outlook. Webbtjänsten är mycket databasfrågor (Access-databas) och mycket uträkningar. Det som körs på webbservern är mestadels dynamiska sidor så det kräver nog en del. Tack för info så här långt. Återkommer! :eek: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson