![]() |
Hur långt i efterhand kan man fakturera?
Som rubriken säger, vad gäller? Kan ett företag komma 11 månader efter att en påstått obetald tjänst utförts och muntligt kräva betalning inom tre dagar annars inkasso (ingen skriftlig kommunikation har förekommit)?
Vad säger lagen? |
11 månader är helt okej, tror det är upp till 10 år efter tjänsten utförts / varan överlämnats som du kan fakturera.
Antal dagar du har på dig att betala skulden beror på vad ni kommit överens om vid beställning, har ni kommit överens om tre dagar så är det ok att skicka till inkasso efter detta. God inkassosed ger dig sen alltid minst åtta dagar att betala denna skuld. Om jag tyder dig rätt så har du inte mottagit någon faktura alls? Utan verifikation ska du inte betala något. Har du där emot mottagit en faktura som du inte betalat och fått en "påminnelse" på telefon så har leverantören all rätt att skicka till inkasso. Det är ingen skyldighet att hålla på med påminnelser innan inkasso. |
Den allmänna preskriptionstiden för fordringar är 10 år.
Med undantag för fordringar utställda av näringsidkare som riktar sig mot konsument, där gäller 3 år. Då det gäller vara eller tjänst. /Sebbe |
Saken är den att jag inte fått någon faktura, ingen skriftlig specifikation, utan en muntlig försäkran för ett år sedan att "allt är betalt". Nu ringer företaget så säger att jag är skyldig dem pengar för en tjänst utförd den 4 juni 2010 och hotar med inkasso om jag inte betalar inom tre dagar.
Ett jävla sätt, rent beteendemässigt, men hur är lagen? Nå företag som beter sig så skjuter sig själva i foten, att de inte fattar det är mig obegripligt. Att dessutom ljuga och påstå att de försökt nå mig massor av gånger gör det bara löjligt. Ingen annan har haft problem att nå mig, och posten fungerade sist jag kollade... |
Citat:
Du bör väl ha ett kontoutdrag eller ett kvitto som visar att du har betalat? Man kan kräva betalning 11 månader efter utförd tjänst. Men man kan inte kräva betalt två gånger. Det enda som är relevant är alltså om du redan har betalat eller inte. |
För det första måste (i princip, utom varuautomater typ) alla krav på betalning vara skriftliga. Dvs leverantören måste utfärda en faktura. Ett muntligt krav på betalning mellan företag för en levererad tjänst vet jag inte hur det skulle kunna vara giltigt, utan kvitto eller faktura.
Om ni inte har avtalat något annat så gäller räntelagen och inkassolagen som tillsammans ger att du för det första börjar räkna betalningstiden från den dag du erhållit fakturan, dvs INTE när leverantören UTFÄRDAT fakturan (som många felaktigt tror). För det andra så kan leverantören inte kräva dröjsmålsränta förrän det gått minst 30 dagar från det att du erhållit fakturan. Det i sig innebär i praktiken att man får 30 dagars kredit "by default", om inget annat har avtalats i förväg. För det tredje så måste påminnelseavgifter vara särskilt avtalade, det är m a o helt fel att påstå att det finns lagstadgade påminnelseavgifter som många okunniga påstår. Det finns däremot ett maxbelopp som anses vara en "finansiell tjänst" på 50 kr som då är momsfri. Man kan inte utfärda påminnelseavgift, dröjsmålsränta eller skicka på inkasso innan betalningsfristen (30 dagar efter mottagandet av fakturan) löpt ut. Däremot kan man skicka direkt till KFM efter detta. Men de som fattar kundvård gör inte det. Leverantören kan förvisso kräva betalning efter 3 dagar men han kan inte gå vidare med inkasso, räntedebitering, KFM eller vidta "rättsliga" åtgärder innna 30 dagarsfristen (efter mottagandet av fakturan) löpt ut. Har du inte fått fakturan så bör du lämpligen bestrida kravet med hänvisning till att du inte fått fodran specificerad på en faktura. Har du betalat så kan du bestrida av det skälet att du redan har betalat fordran. Det är inte rimligt att begära betalt efter 3 dagar, det tyder på att det är en idiot du har att göra med. Det finns inget legalt krav på att betala ett inkassokrav efter 8 dagar, det är bara inkassobolagen som tror det. I synnerhet inte om man som kund har skäl att bestrida det. Inkassobolagen hittar på egna ansvar som att det är kundens ansvar att se till att kunden ska betala oavsett om denne fått en faktura eller inte, vilket är helt fel. Det är ALDRIG kundens ansvar att leverantören ska göra rätt i faktureringsrutinen. |
I det mesta stämmer det som Conny skriver, men Conny, var har du fått det ifrån att man inte kan skicka på inkasso innan det gått 30 dagar...?
Många fakturor idag har väsentligt kortare betalningsfrist än 30 dagar, t.ex. är 10 dagar väldigt vanligt. Att en påminnelse går ut ett par dagar efter att fakturan förföll till betalning är inte heller konstigt och att inkasso vidtas redan dag 20 är helt i sin ordning i ett sådant fall... Rätta mig gärna om jag har fel. Kan förstås vara att jag missförstått dig Conny... Trettio dagar kanske bara var ett exempel på avalad betalningsfrist? Mephisto73 - vad har du och den inte alltför kundvänlige egentligen kommit överens om en gång i tiden? Det är ju vad man måste grunda allt resonemang i... |
Det gäller alltså mellan mig som privatperson och ett företag.
Låt mig säga så här: Jag har tagit körlektioner och betalat för ett antal lektionspaket. I juni förra året avslutar jag min utbildning på den körskolan och detta talar jag om för dem. De säger då till mig att allt är betalat och att jag är välkommen tillbaka. Till saken hör att denna körskola alltid krävde betalt i samband med lektionerna (eller kontrollerade att jag hade lektioner "innestående"/förbetalda). Jag har sedan ingen kontakt med körskolan på ett år, förutom ett par påringningar från dem där de frågar om jag är intresserad av att ta fler lektioner hos dem etc, inte ett ord om någon skuld eller obetald lektion (mobilsvar). I går ringer de igen från firman och meddelar då att jag är skyldig dem pengar för en lektion den 4 juni, att jag har tre dagar på mig att betala annars ska de skicka till inkasso. Detta tycker jag låter helt absurt. Vad ska de skicka till inkasso? De har inte skickat någon faktura för denna påstådda obetalda lektion, alltså kan de inte skicka någon faktura till inkasso. Och varför skulle det vara så bråttom helt plötsligt? |
Låter ju inte särskilt kundvänligt. Om du redan betalt den lektionen eller om du inte ens tagit den, bestrid detta till dem och dokumentera allt du kan av vad som hänt.
Kanske ett samtal till dem kan klarlägga saker och ting? Ring helt enkelt och fråga vad det menar. Be om en faktura om du tycker att de har rätt i den delen, annars berätta bara helt enkelt att du inte har för avsikt att betala något som du anser är felaktigt. Om de lämnar vidare till fogden så kommer du om inte förr får veta vad det är de yrkar betalning för då och då bestrider du det till fogden... Fast allra bäst måste ju vara att lösa detta direkt med dem. Man upphör aldrig att förvånas... Lycka till! |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson