![]() |
Sälja en hemsida?
Hej, har funderat lite på hur ni värderar era hemsidor.
Om vi tar ett exempel att sidan drar in ca: 3600kr på ett år. Vad skulle ni sälja den för? Fråga nr 2: hur går ni tillväga när ni överlåter sidan till köparen? |
Hej
Värderingen har jag ingen vidare erfarenhet, så det överlåter jag till någon annan. De erfarenheter jag har av överlåtelse är lite olika. I regel har betalningen skett i förskott (då har inte jag handlat med hemsidor som överstiger 10.000sek). När betalningen är genomförd har överlåtelsen skett på olika vis. Antingen har domänen överförts till mitt loopia-konto, eller så har jag fått överta kontot helt från förra ägaren. Filerna har skickats per FTP eller mail. Det brukar finnas information kring överlåtelse (och eventuella avgifter) hos webhotellen i fråga som är inblandade. För mig har loopia och one.com fungerat väldigt bra och jag har inte för avsikt att byta. /M |
Hej,
Värdet på en hemsida beror på en rad parametrar. Det är inte alls så enkelt att det (alltid) är två (eller motsvarande) årsinkomster. * Den viktigaste parametern är vad någon är beredd att betala. Detta är ju en självklarhet, men torde vara absolut viktigast. Andra parametrar som kan spela in: * Inkomster * Antal besökare och användare * Domännamnet och dess potential * Ranking i sökmotorer * Potentialen att utveckla tjänster och liknande på webbplatsen * Potentialen att använda befintlig kodning/programmering inom webbplatsen till andra tjänster En sajt som drar in 3600 spänn om året GISSAR jag använder sig av Google-annonsering eller affilliate-annonsering (men det vet ju du bättre) och då skulle jag personligen försöka kränga den för 9900 bagis ;-) (om nu inte ett flertal av ovan nämnda parametrar är uppfyllda så ett högre pris blir relevant). |
Ingen expert i området men här är några faktorer som spelar in:
Hur passiv är inkomsten - dvs. krävs uppdateringar eller administering? Är inkomsten Adsense eller Affiliate baserad - Adsense sidor värderas generellt högre (anses säkrare?) Utvecklingspotential - Finns det utrymme att utveckla sidan eller optimera inkomsterna ytterligare? Skulle säga att en "Affiliate sida" som drar in 3600 Kr om året utan utgifter borde kunna säljas för 4000-5000 Kr, naturligtvis finns det flera faktorer som spelar in. |
Citat:
|
Detta påstående är baserat på läsning på "Blackhatworld" (undiviker att länka då jag antar att WN inte stödjer allt sidan har att erbjuda) under kategorin site-flipping kan du själv ta del av deras långa utläggningar i ämnet.
Den generella åsikten verkar dock vara att en stadig Adsense inkomst är "säkrare" då du inte är beroende av affiliate program som sällan är långvariga och ofta konverterar olika, självklart har nischen mycket med detta att göra. Presentera gärna dina argument för motsatsen, hade varit intressant att få mer insikt i hur det verkligen ligger till. Edit* Det verkar som det mest optimala för värde är "multiple income streams" dvs. inkomster från flera källor, samma sak gäller trafik. Citat:
|
Hej,
Citat:
Många sajter med exempelvis white label-lösningar genererar mycket höga inkomster och fördelen med många av dessa är ju att deras försäljningsmodell ofta kan konverteras till en motsvarande vid försäljning av webbplatsen. |
Tack för alla bra svar!
Ja som sagt det var en MFA-sida jag hade i tankarna :) Så låt säga att man har 500 unika besökare i månaden och drar in 300 kr på adsense då kan ett pris runt 10 000 kr var rimigt? :) Men hur funkar det om sidan är lite större och med flera olika inkomstkällor? Kan man fortfarande gå på 3 årsinkomster? låt säga att man tjänar 15 000 kr i månaden i annonsintäkter sen har man 2000 i sitt nyhetsbrev, kanske säljer en ebok på sidan osv. Hur värderar man en sån sida? |
Hej,
Citat:
För att ta ett extremt exempel köptes Youtube av Google Inc för 1,65 miljarder dollar vilket jag antar var skyhögt över tre årsinkomster (rätta mig gärna, jag har för mig att sajten "gick med förlust" 2006) Detta är givetvis ett haltande exempel som rör en av världens mest besökta webbplatser, men likväl ett brutalt exempel på att annat än inkomst KAN spela in vid en försäljning. För en enklare MFA-sajt (utan "extraordinära parametrar") låter däremot 2-3 årsinkomster rimligt tycker jag. |
Citat:
Räkna bara på en sida som omsätter kanske 3.000-5.000 kronor i månaden med runt 10.000 besök och 4.000 unika i månaden. En sån sida skulle nog gå för runt 70.000-80.000 kronor i månaden gissar jag på - om det finns potential för vidare utveckling av siten i fråga. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson