WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   ångerrätt presentkort (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057912)

bya 2013-05-14 10:45

ångerrätt presentkort
 
Lite osäker på denna så jag frågar om ni vet mer än jag.
- Visst är inte presentkort undantaget i distansavtalslagen?

(I det här fallet virtuella presentkort som går o lösa in mot fysiska produkter, alltså inget evenemang etc...)

mao, kunderna har "öppet köp" 14 dagar på presentkort om de köper dem via webben...

allstars 2013-05-14 10:53

Själv kan jag inte det juridiska svaret, men om kunden ångrat köp av presentkort känns det väl ok inom en rimlig tid.

Inte att förväxlas med att mottagaren av presentkortet (dvs annan än köparen) får lösa in värdet mot pengar.

foks 2013-05-14 11:03

Distansavtalslagen, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm, gör vissa undantag i paragraf 2.4. Men för presentkort finns det inte något undantag.

deeman 2013-05-14 11:16

Ett presentkort är en värdehandling tills dess att du har brukat det till förmån för köp av en produkt eller tjänst. Det vill säga, - Du har ingen ångerrätt förrän du har förbrukat presentkortet i form av ett köp av någon produkt och/- eller tjänst.

foks 2013-05-14 11:20

Jag sökte vidare och hittade http://www.konsumentverket.se/Nyhete...en-upplevelse/. Enligt Konsumentverket gäller inte ångerrätt för presentkort, men de lämnar ingen förklaring till varför det är så.

deeman 2013-05-14 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av foks (Inlägg 20469864)
Jag sökte vidare och hittade http://www.konsumentverket.se/Nyhete...en-upplevelse/. Enligt Konsumentverket gäller inte ångerrätt för presentkort, men de lämnar ingen förklaring till varför det är så.

Förklaringen är ganska enkel.
Ett presentkort är vare sig någon produkt eller tjänst utan en värdehandling.
Dock när du köper en tjänst eller en produkt för presentkortet så gäller ju förstås ångerrätten på sedvanligt vis.

bya 2013-05-14 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av deeman (Inlägg 20469916)
Förklaringen är ganska enkel.
Ett presentkort är vare sig någon produkt eller tjänst utan en värdehandling.
Dock när du köper en tjänst eller en produkt för presentkortet så gäller ju förstås ångerrätten på sedvanligt vis.

Det som är det kluriga här...
Jag har en fysisk butik bland annat, vi lämnar ju aldrig pengar mot ett köpt presentkort.
Och löser kunden in presentkortet mot en vara, och mot förmodan skulle ändra sig (har aldrig hänt och kommer nog aldrig att ske heller för den delen...) så får kunden ett tillgodokvitto.
Här gäller ju helt andra regler, öppet köp / bytesrätt är frivilligt.

På webben däremot, så är det ju inte frivilligt, utan "lag" som vi alla vet.

Hittade som sagt inget om att presentkort skulle vara undantagna på nåt vis, därav min fråga. Vill skriva köpvillkor nämligen o ha kött på benen vad som verkligen gäller.

Dilemmat är, om det inte skulle vara ångerrätt på presentkortet. Fine!
Men om man då löser in det, och lämnar tillbaka varan. Får man pengar åter, eller ett nytt presentkort ???

Hjorten 2013-05-14 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av bya (Inlägg 20469920)
Men om man då löser in det, och lämnar tillbaka varan. Får man pengar åter, eller ett nytt presentkort ???

Som kund vore det så klart trevligt med pengar tillbaka, men jag tror det vanligaste är att man får ett nytt presentkort. Och förmodligen är det sista den bästa lösningen också.

deeman 2013-05-14 23:37

Det som är det kluriga här...
Jag har en fysisk butik bland annat, vi lämnar ju aldrig pengar mot ett köpt presentkort.

Sällsynt, men det säger sig självt att det är en liten möjlighet att kunden kan förvänta sig det.


Och löser kunden in presentkortet mot en vara, och mot förmodan skulle ändra sig (har aldrig hänt och kommer nog aldrig att ske heller för den delen...) så får kunden ett tillgodokvitto.


Som sig bör, kunden har också rätt till ett byte. Byte till annan vara eller produkt av samma värde. Alt mellanskillnad i kontant vid val av annan produkt till ett högre värde.

Här gäller ju helt andra regler, öppet köp / bytesrätt är frivilligt.
På webben däremot, så är det ju inte frivilligt, utan "lag" som vi alla vet.

Tror INTE det finns något som kan kallas frivilligt, det finns anvisningar och lagar att följa. Internethandelns motsvarighet till "Öppet köp / Bytesrätt" är "Ånger(bytes)rätt" är (tror jag) att distansavtalslagen talar bl a om en ångerrätt a' 14dgr.



Hittade som sagt inget om att presentkort skulle vara undantagna på nåt vis, därav min fråga. Vill skriva köpvillkor nämligen o ha kött på benen vad som verkligen gäller.

Du ska inte leta specifikt efter "presentkort" - utan information om en s k "värdehandling".


Dilemmat är, om det inte skulle vara ångerrätt på presentkortet. Fine!

Tror inte det är möjligt


Men om man då löser in det, och lämnar tillbaka varan. Får man pengar åter, eller ett nytt presentkort ???

Beror på: Jag tror att det ligger till så här:
Är kortet köpt i den butik där det brukas så kan man få pengar, ett tillgodokvitto eller ett nytt presentkort.


Det bästa du kan göra för att få svart på vitt är att hör närmare efter med KO, Svensk Handel etc.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson