WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vem står bakom ett plusgiro? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17318)

Helix 2006-11-04 21:30

Har ett plusgiro (postgiro) nummer och vill få fram vem som står bakom och jag vill veta lite mer än bara namnet (för det är ju enkelt att få fram). Kan man få fram detta eller är det omöjligt?

Thor 2006-11-05 00:35

*läste fel*

allstars 2006-11-05 06:20

Du kan lägga in en betalning på plusgirot (via internetbanktjänst) och när du skall bekräfta betalningen så får du upp vem som står på numret.

SkyNet 2006-11-05 11:11

Citat:

Originally posted by Terabyte@Nov 4 2006, 21:30
Har ett plusgiro (postgiro) nummer och vill få fram vem som står bakom och jag vill veta lite mer än bara namnet (för det är ju enkelt att få fram). Kan man få fram detta eller är det omöjligt?
Det beror på vad du vill ha fram för uppgifter. Gäller det namn och adress för ett företag går detta att söka direkt på nätet. Vill du ha tag i namn och adress för en privatpersons plusgirokonto så måste du ringa Plusgirot Kundtjänst pga att sådana uppgifter inte för läggas ut på nätet (PuL).

Helix 2006-11-05 13:40

Ja, det är adressen jag vill ha. Namnet har jag redan. Ja, jag får väl se om det lämnas ut av kundtjänsten när jag ringer till de på måndag.

Helix 2006-11-05 15:29

Ja, det är ganska kört. Postgirot lämnar inte ut de första 6 siffrorna ens i personnumret, polisen gör inget då de inte har resurser och jag har en familjemedlem blåst på pengar.....vi lever i ett underbart samhälle här i Sverige. Polisens resulrser i detta fallet skulle vara att spåra bara ett postgironummer och inte ens det gör de vid en anmälan......

robbanf 2006-11-05 15:35

Kan man inte JO-anmäla polisen? Tjänar säkert ingenting till men det svider väl lite i alla fall.

Helix 2006-11-05 15:47

Citat:

Originally posted by robbanf@Nov 5 2006, 16:35
Kan man inte JO-anmäla polisen? Tjänar säkert ingenting till men det svider väl lite i alla fall.
Ja, men det tjänar inget till tyvärr.......tror inte heller att de skulle bry sig.

MrHandley 2006-11-05 19:15

Citat:

Originally posted by Terabyte@Nov 5 2006, 16:29
Ja, det är ganska kört. Postgirot lämnar inte ut de första 6 siffrorna ens i personnumret, polisen gör inget då de inte har resurser och jag har en familjemedlem blåst på pengar.....vi lever i ett underbart samhälle här i Sverige. Polisens resulrser i detta fallet skulle vara att spåra bara ett postgironummer och inte ens det gör de vid en anmälan......
Jag har hållit på och rotat mycket i det där.

Hur har din bekant blivit av med pengarna? Är det ett köp där man betalat och skall få en vara?
Att "luras" på de sätten är troligen det mest riskfria sättet i Sverige att tjäna pengar på.

Om du polisanmäler så kommer polisen lägga ner förundersökning. Varför? Därför att ett bedrägeri måste vara uppsåtligt (dvs planerat och med flit) samt att man måste tjäna pengar på det. Det enda man behöver göra är att när förundersökningsledaren tar kontakt så säger "ojdå, det hade jag glömt. Hon/hon får pengarna/varan direkt imorgon"

På grund av det så tar polisen inte upp anmälan utan hänvisar till tingsrätten.

Du kan ta vederbörande till tinget. Tingsrätten i den kommun där personen som lurade dig på pengar bor, inte din egen. Du kan stämma inför tinget för avtalsbrott i ett så kallat förenklat mål (har ett officiellt namn med) men det beror på vilken summa du blivit av med.

Förut fanns "Baltic inkasso", de var bra på att få fram pengarna, men man fick bara hälften ungefär. Vet inte hur den marknaden ser ut idag.

Banksekretessen stoppar plusgirot att lämna ut någon form av information om kontoinnehavaren. Detta görs enbart till polisens förundersökning. Men just det, polisen tar inte upp det...

Kolla med föreningen grävande journalister. De har måbga bra lagliga tricks för att få fram informationen du vill ha.

Hofvet 2006-11-05 19:40

Citat:

Originally posted by Terabyte@Nov 5 2006, 14:40
Ja, det är adressen jag vill ha. Namnet har jag redan.
Om det är ett ovanligt namn kanske du kan testa med www.hitta.se eller liknande?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson