WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Felbetalning och bokföring (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18518)

mammamia 2007-01-08 17:19

Det har gjorts en inbetalning till mitt företag som fel. Pengarna är inte mina och jag har skickat tillbaka pengar till företaget som gjorde den felaktiga inbetalningen.

Hur ska nu detta bokföras? Kan jag boka det på observationskontot när det kommer och sedan nolla det när pengarna skckats?

Tobbe 2007-01-08 17:27

Övr kortfristiga skulder (2890 kanske, beroende på kontoplan?). Boka sedan bort det från samma konto när du skickar iväg dem igen.. glöm inte eventuella bankkostnader och kursförluster om det är från utlandet..

mammamia 2007-01-09 10:05

Citat:

Originally posted by Tobbe@Jan 8 2007, 18:27
Övr kortfristiga skulder (2890 kanske, beroende på kontoplan?). Boka sedan bort det från samma konto när du skickar iväg dem igen.. glöm inte eventuella bankkostnader och kursförluster om det är från utlandet..

Okej, tack!

patrikweb 2007-01-09 20:10

Ska man ens behöva bokföra något som i grunden inte har med företaget att göra som ändå blir 0.

Låter rätt sjukt, då man skulle kunnat ruinera företag o bokföringskostnader om man fick för sig skicka några miljoner betalningar på 1 öre st eller något som dom måste bokföra.

Undra om det skulle varit ett brott att skapa en"DoS" med pengar mot ett företag :P

Tobbe 2007-01-09 21:49

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 9 2007, 21:10
Ska man ens behöva bokföra något som i grunden inte har med företaget att göra som ändå blir 0.

Låter rätt sjukt, då man skulle kunnat ruinera företag o bokföringskostnader om man fick för sig skicka några miljoner betalningar på 1 öre st eller något som dom måste bokföra.

Undra om det skulle varit ett brott att skapa en"DoS" med pengar mot ett företag :P

Inget som hindrar dig att boka allt i en klump isf, så det håller nog inte - och ska du pumpa in några miljoner betalningar så täcker det ju de administrativa kostnaderna ;) Du kan få mitt kontonr om du vill testa... B)

Thor 2007-01-09 23:33

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 9 2007, 20:10

Självklart måste du bokföra allt som händer... hur lätt vore det inte annars att bara skicka vidare alla insättningar och säga att det var en felinsättning...

patrikweb 2007-01-10 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Undra om det skulle varit ett brott att skapa enDoS med pengar mot ett företag

Självklart måste du bokföra allt som händer... hur lätt vore det inte annars att bara skicka vidare alla insättningar och säga att det var en felinsättning...

Vad säger att man inte kan bokföra det som "felinsättningar" även fast det inte är det? Får ju finnas något logiskt i det.

Men känns ändå ovettigt att företaget får ta massa extra bokföring pga något betalat in fel som inte ens har med företaget att göra.

Kristofer 2007-01-10 09:22

Alltså, säg att du har enskild firma och väljer att ha ditt privata konto även till företaget. Inte lämpligt men det går och är fullt lagligt. Då kan man verkligen inte behöva bokföra något sånt här.

Tobbe 2007-01-10 10:09

Använder man sitt privata konto till sin enskilda firma så har jag ingen aning hur det hanteras, det låter bara som ren och skär idioti i mina öron..

Självklart ska allt bokföras, har du en enskild firma och om du så gör 1000 egna uttag under året så ska det bokföras. Balanserna ska alltid stämma i bolaget. Vet inte hur pass lång tid det tar att boka 1930 mot 2890 och sedan vice versa när man återbetalar beloppet, skulle chansa på max ett par minuter om man inte vet vad man sysslar med, de som jobbar med administrationen gör det nog på 15-20 sekunder. Säg att du anlitar en extrem hotshot skattekonsult för detta och blir debiterad 2500kr ex moms per timme så skulle dessa kosta dig 13kr. Inga större summor alltså :-)

Thor 2007-01-10 14:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 10 2007, 00:32
Vad säger att man inte kan bokföra det som "felinsättningar" även fast det inte är det? Får ju finnas något logiskt i det.
Visst kan du det, men så länge du bokför "felinsättningen" så kan den ju spåras... Låter du bli att bokföra den så försvinner pengarna bara från kontot utan något "paper trail"...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson