Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-16, 08:00 #1
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Det här är en förberedelse för att försöka sätta dit två företag som skickar mängder med obeställd reklam.
"spamlagen" är glasklar vad som gäller för att skicka obeställd reklam till privatpersoner.
Det jag däremot vill få koll på är vad som gäller för företag och föreningar? Jag har tröttnat rejält på all spam som kommer in på föreningens mailadress.

Dessutom, vem har bevisbördan för att visa att det är "beställd reklam"?

Tittar man i Marknadsföringslagen http://lagen.nu/1995:450 under stycket Obeställd reklam 13b§, 13c§, 13d§ så hittar man i inledningen till 13b§:
Citat:
En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.
Här står det bara om fysisk person. Det enda som nämns om juridisk person är i 13c§:
Citat:
Vid marknadsföring med elektronisk post skall meddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridisk person.
1: Tittar jag på fel ställe? Finns det mer skrivet i lagtext?
2: Tolkar jag det på fel sätt? (dvs att det bara gäller fysiska personer och inte juridiska)

Sedan till knäckfrågan, vem har bevisbördan? Finns det några prejudicerande fall?
Om en näringsidkare hävdar att man fått epostadressen från personen ifråga, vilken bevisbörda har då näringsidkaren?

Som jag ser det så gäller Marknadsföringslagen 13§ bara för fysiska personer. Vad har man för juridisk möjlighet att tvåla till någon som skickar spam till föreningar/företag (dvs juridiska personer)? Och alla dessa mail man får till företagsadresserna, hjälper/fungerar det verkligen att anmäla det hos konsumentverket?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat