|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag upplever Posten som ett elände värre än någonting annat här i världen.
Postpaket är för dyrt om man skickar beställningar där det totala ordervärdet är förhållandevis lågt. Som företagskund så tar Posten dessutom betalt för volym och inte enbart vikt, vilket ibland gör det ännu dyrare även om man har rabatterade priser.
Varubrev kan inte hanteras på ordinarie Företagscenter och Posten erbjuder inte hämtning av varubrev. Råkar man inte bo granne med ett av få Företagscenter i Stockholm som kan hantera varubrev, så kan man alltså utesluta den tjänsten.
Skrymmande brev saknar spårning/kolli-id. Varken Posten, postombuden eller kunderna klarar av att hantera aviseringen av skrymmande brev. Ibland glöms avin bort helt och ibland kommer den bort pga sin ringa storlek. Utan avi går det inte att lösa ut försändelsen.
Rekommenderad post (REK) är problematiskt på samma vis som Postpaket. Det går inte att få ekonomi i det om varuvärdet understiger ett visst belopp. Ingen vill försäkra 200 kr till ett värde av 10.000 kr.
Vi skickar lejonparten av våra försändelser som skrymmande brevpost. Bara idag har jag haft fyra ärenden i kundtjänst där kunderna inte har mottagit någon avi. Det rör sig alltså inte om något ringa problem när man kommer upp i lite volymer.
Så varför byter jag inte till DHL eller Schenker? Jag kanske borde göra det. Men för något år sedan så var det flera av mina konkurrenter som provade det. Men den allmänna uppfattningen har varit att det är ett språng från askan in i elden. Jag borde nog prova, men det känns dumt att göra något som alla avråder ifrån.
För att svara på den ursprungliga frågan om "hur skickar man smidigast och billigast paket till privatperson" så blir mitt svar att - det gör man helt enkelt inte. Är man inte machosist så bör man helt enkelt låta bli att skicka paket till privatpersoner. Jag har nu en anställd som sköter logistiken och kundtjänst. Så nu slipper jag i alla fall se eländet och det har varit bra för mina nerver, men problemet i sig kvarstår även när jag blundar.
Posten har förövrigt möjlighet att lösa problemen. Men av flera orsaker så väljer man att inte göra det. De vill gärna att du betalar för 3 kg när du skickar 500 g och att du försäkrar för 10.000 kr när du skickar för 500 kr. Det kanske man egentligen inte kan klandra dem för, men det är som sagt ett elände.
Edit: Värt att notera är att man inte har den här typen av problem om man skickar tunga eller dyra varor. Då är Postpaket en tjänst som motsvarar vad man behöver. Men faktum är att många (kanske majoriteten) av alla e-handlare skickar varor som kostar ca 500 kr och som väger ca 1-2 kg. Ironin i det hela är att om man arbetar med varor som lämpar sig för e-handel, så finns det inga lämpliga fraktalternativ.
Senast redigerad av Gustav den 2010-07-30 klockan 20:03
|