Jag har fortfarande ganska många domäner i LoopiaDNS, trots de DNS-problem som uppstår då och då. Det har helt enkelt känts för krångligt att byta när man har alla DNS-inställningar etc. hos Loopia och ändå har dem som registrar.
Men nu har jag gjort slag i saken och byggt ett litet verktyg som ger mig det bästa av två världar: säker DNS, utan krångligt byte från Loopia och att behöva lära mig en ny kontrollpanel.
För det första: DNS ska inte vara gratis lika lite som webbhotell ska vara det. Utan DNS fungerar ingenting: webb, mail eller andra tjänster. För lekhemsidor eller hobbyprojekt är det väl inte hela världen om DNS:en slutar fungera men har domänen någon som helst koppling till din inkomst så anser jag att det är värt att betala för att skydda den.
Det mitt verktyg gör är att synkronisera domäner mellan Loopias kontrollpanel och Amazon Route 53, som är en mycket avancerad DNS-tjänst i absolut världsklass:
* Anycast
* Servrar på 16 platser världen runt
* Namnservrar på fyra TLD: com, org, net och co.uk
Route 53 är riktigt bra, men grymt svårt att använda eftersom det är byggt för att integreras med specialbyggda applikationer. Genom det här verktyget kan man fortsätta att arbeta i Loopias kontrollpanel som vanligt, men i bakgrunden synkas alla inställningar till Amazons moln.
Jag söker betatestare som vill pröva det här verktyget, gratis under beta och till kraftig rabatt därefter. Eftersom varje domän kostar mig pengar även under betan så begränsar jag antalet platser till 10 personer med upp till 3 domäner var.
Prisnivå efter beta: Amazon tar $12 per år och domän + $0,5 per miljon frågor. Du kan använda ditt eget AWS-konto eller få en svensk faktura av mitt bolag med ett mindre påslag.
Skicka mig ett mail på
[email protected] om du vill vara med och testa.