Visa ett inlägg
Oläst 2011-05-25, 19:08 #18
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Jag har sålt domänerna till Nukem som denna tråd handlar om. När man är frustrerad kan det vara svårt att förklara vad som har gått snett. Jag gör därför ett försök att förklara vad som har hänt.

Jag sålde 50 domäner till TS. Domänerna fanns hos Loopia, Ballou, Binero, Surftown, Cliche, Web10, Godaddy och Crystone. Domäner som inte fanns hos Loopia gick smärtfritt då det gick bra att använda sig av auth code, i de fall det inte var .se, .nu och .eu.

Jag vill till en början poängtera att jag haft en bra dialog med personalen hos Loopia och kunnat reda ut de flesta problemen. Några irritationer kvarstår men det beror på systemet och inte enskilda individer som vi haft kontakt med.

TS har kontrakt på alla domänerna samt betalt domänerna. TS är juridisk ägare till domänerna, finns ingen domstol som skulle neka honom äganderätten. Då uppstår det problemet att när TS lägger till domänerna till sitt Loopia-konto så anses han inte som ägare till domänerna enligt Loopia, därför att domänerna inte är registrerade på honom. Men för att föra över dem så behöver han lägga till dem sitt konto och ange auth-code, för domäner som .com, .info .biz mfl. Här finns alltså ett moment 22. Han kan inte bli registrerad som innehavare till domänen om han inte lägger till den till sitt konto. Det kan tyckas som ett akademiskt problem men det blev ett problem när Loopia uppmanade honom att radera domänen från sitt Loopia konto. Problem därför att lagt upp domänen med installationer av WordPress med mera samt att domänen skulle ligga nere ett tag, vilket t ex Google inte uppskattar.

I några fall följde vi inte Loopias regler men rättade till det när vi fick information hur det skulle gå till. Men då uppstod nästa problem. Jag var ägare till en .eu domän som fanns hos Cliche. Jag förde över .eu domänen till Loopia och betalde till Loopia avgiften för byte av registrator. När den var betald så överförde jag den vidare till TS via Loopias kontrollpanel. Då fick TS meddelande om att den skulle bort från hans konto därför att han inte var registrerad som innehavare, enligt whois. Vi hade följt Loopias regler vilket jag i ett mejl påpekade, men fick inget direkt svar på detta. Beviset för att vi följt reglerna är att jag faktiskt betalt överföringen från Cliche till Loopia. För att detta ska vara möjligt måste jag lägga till den i mitt Loopia konto, i annat fall skulle inte Loopia kunna debitera mig för avgiften. Då domänen därefter finns hos TS så måste jag ha fört den vidare med hjälp av Loopias panel eftersom samma domän inte kan finnas på två ställen hos Loopia. Något svar på detta påpekande har vi inte fått utan bara en uppmaning att radera domänen från kontot och göra om överlåtelsen. Detta har hänt i fler än ett fall av de 50 domäner som tråden handlar om.

Den akademiska frågan kvarstår; hur ska man överföra en domän till Loopia om den till exempel finns hos Binero? Ska köparen öppna ett konto hos Binero för att överföra den till sig själv och därefter överföra den till Loopia? Eller ska jag som säljare föra över den till Loopia och betala för byte av registrator (i de fall då det kostar pengar att byta registrator) och sedan föra den vidare?

Som skrev i inledningen så har jag inget emot Loopia och kommer att fortsätta använda mig av Loopia som registrator. Jag ville dock bara försöka förklara varför det blev irritation.

Fredrik Lundahl
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat