Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk
Du gör ett bra jobb Conny! Du ser då till att Wn blir en betydligt bättre plats i alla fall  .
Hur som helst.
Jag har alltsp bokför mina egna uttag under året med
1930 Kredit
2010 Debet
I praktiken så har jag flyttat pengar från företagets konto till mitt egna.
Nu i slutet på året så skrev jag ut en balansrapport. Det är där i jag blev tveksam till om Visma och jag fattat det hela fel med hur uttagen ska bokföras.
Jag tycker ju att det egna kapitalet borde minska med mina uttag. Men istället har de ju ökat. Hmm känner mig väldigt förvirrad men är säkert bara min okunskap som gör det krångligt :P
|
1930 Bankkonto och alla andra klass 1-konton minskar när du tar ut pengar från dem och då ska man använda kredit man kan ofta skiva bloppet som "-"-tecknet när man krediterar. så ett uttag från bankkontot 1930 är korrekt att bokföra som kredit. då måste du i motsvarande mån debitera 2010 det egna kapitalet i firman. Så då är det korrekt bokfört.
När du tänker på debet och kredit så är det enklast att alltid börja med tillgångskontona för de funkar som man normlat tänker "+" ökar dvs debet, medan "-" "minskar" "Kredit". Eftersom en verifikation alltid måste balansera till 0 så är alla andra konton tvärtom. Det är det enklaste sättet att tänka. Det kan lkännas liet krångligt om man inte har med ett tillgångskonto i transaktionen, men jag brukar alltid fundera hur det skulle sett ut om jag haft ett tillgångskonto med och då blir det enklare att tänka ut hur det ska se ut.
När du tar ut pengar från bankkontot så minskar det egna kapitalet i firman, dvs "firmans skuld till dig som privatperson" minskar, för firman betalar av på den latenta skulden till ägaren som kallas "eget kapital". Man skulle ha kunnat kalla "eget kapital" för "skuld till ägaren" eller "ägarnas kapital" men av tradition så heter det "eget kapital", jag skulle gissa att det beror på att det från början var privatpersoner som drev företag i eget namn, när bokföringens grunder definierades på 1490-talet italien.