Medlem
|
|
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
|
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
|
Det som är det kluriga här...
Jag har en fysisk butik bland annat, vi lämnar ju aldrig pengar mot ett köpt presentkort.
Sällsynt, men det säger sig självt att det är en liten möjlighet att kunden kan förvänta sig det.
Och löser kunden in presentkortet mot en vara, och mot förmodan skulle ändra sig (har aldrig hänt och kommer nog aldrig att ske heller för den delen...) så får kunden ett tillgodokvitto.
Som sig bör, kunden har också rätt till ett byte. Byte till annan vara eller produkt av samma värde. Alt mellanskillnad i kontant vid val av annan produkt till ett högre värde.
Här gäller ju helt andra regler, öppet köp / bytesrätt är frivilligt.
På webben däremot, så är det ju inte frivilligt, utan "lag" som vi alla vet.
Tror INTE det finns något som kan kallas frivilligt, det finns anvisningar och lagar att följa. Internethandelns motsvarighet till "Öppet köp / Bytesrätt" är "Ånger(bytes)rätt" är (tror jag) att distansavtalslagen talar bl a om en ångerrätt a' 14dgr.
Hittade som sagt inget om att presentkort skulle vara undantagna på nåt vis, därav min fråga. Vill skriva köpvillkor nämligen o ha kött på benen vad som verkligen gäller.
Du ska inte leta specifikt efter "presentkort" - utan information om en s k "värdehandling".
Dilemmat är, om det inte skulle vara ångerrätt på presentkortet. Fine!
Tror inte det är möjligt
Men om man då löser in det, och lämnar tillbaka varan. Får man pengar åter, eller ett nytt presentkort ???
Beror på: Jag tror att det ligger till så här:
Är kortet köpt i den butik där det brukas så kan man få pengar, ett tillgodokvitto eller ett nytt presentkort.
Det bästa du kan göra för att få svart på vitt är att hör närmare efter med KO, Svensk Handel etc.
Senast redigerad av deeman den 2013-05-14 klockan 23:40
|