Hej! Jag och chefen hade en liten dispyt om huruvida man ska använda tredjepersonsform i sitt konsult-CV eller inte. Dvs man skriver "Olle har jobbat med bla bla" istället för "Jag har jobbat med bla bla"..
Min chef hävdar bestämt att tredjepersonsform är det enda rätta. Själv är jag lika säker på att något annat än förstapersonsperspektiv är dumt. Har ju varit konsult nu ett bra tag och alltid kört med "jag-formen". Mina argument är att det märks väldigt tydligt om det är personen själv som skrivit cv:t eftersom någon annan inte har detaljkunskap om ens arbetslivserfarenhet och liknande. Då tycker jag det känns oärligt att "låtsas" som någon annan skrivit texten åt en. Samt klyschan "var personlig" uppfylls mer av jag-form och tredjepersonsform låter ganska opersonligt.
Hade
jag varit chef hade iaf
jag resonerat på ovanstående vis och kastat personens cv i papperskorgen.. Men det är jag ju inte.
Så vem av oss har rätt och varför?