Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Sep 1 2008, 11:07
Vad exakt är du missnöjd med hos Posten? Vi arbetar med Posten och träffar dem nästan varje vecka för att få reda på nyheter och annat som kan vara bra att veta. Det enda som vi har att säga är väl att priset är högt.
|
Det jag inte gillar med Posten är deras tröghet och ovilja att lyssna på kunders önskemål. T ex så saknar de helt en passande tjänst för mindre försändelser med kolli-id. Vi diskuterade ”varubreven” i en tidigare tråd som du säkert minns.
Jag har en kontaktperson hos Posten. Hon håller med mig i alla synpunkter som jag har, men kan aldrig göra något konkret. Senast efterfrågade jag t ex "anonyma" leveranser utan synlig avsändare. Det borde vara väldigt enkelt att genomföra för försändelser med EDI som har en streckkod och ett kundnummer. I det här fallet så förstår jag att Posten inte kan lyssna på varje mindre önskemål som kommer in från deras kunder. Problemet är snarare att de även struntar i önskemål som alla distanshandelsföretag skriker efter.
Jag skulle kunna skriva en uppsats om allting som jag inte gillar med Posten. Jag orkar inte gå in på allt och de viktigaste punkterna är ändå sådana som jag inte kan diskutera på ett öppet forum.
Jag gillar aldrig ett företag som inte anpassar sig efter sina kunder, utan där kunderna tvingas anpassa sig efter företaget. Posten är ett typexempel på ett sådant företag. Man skulle nästan kunna tro att det är en myndighet och inte ett företag som man har att göra med ibland.
Därtill kommer såklart att Posten relativt ofta slarvar bort våra försändelser (de utan kolli-id), fakturerar försändelser som vi aldrig skickat, lämnar ut postförskott utan att ta betalt, glömmer att dela ut vår ingående post, mm, mm. Jag tror dock att detta är problem som är mer svårlösliga, då Posten är en stor organisation och i sådana finns det alltid underbetalda personer som inte gör sitt jobb ordentligt. Även Schenker har de här problemen.
Oavsett alla klagomål så vill jag ändå påpeka att Posten har trevlig personal på sina företagscenter (i alla fall i Danderyd och Täby där vi finns). Jag kan även tänka mig att en stor del av alla mindre problem som jag upplever skulle kunna undvikas om man skickade samtliga försändelser som Postpaket istället för skrymmande brevpost. Det blir dock inte ekonomiskt försvarbart att betala för 3 kg när försändelsen väger 250 g. Som sagt - Posten saknar helt den tjänsten som mitt och många andra företag efterfrågar.
Jag tror att det mesta kommer att bli bättre med åren. Posten får allt mer konkurrens och förr eller senare så måste de börja ta hänsyn till sina kunder och anpassa priserna till en mer rimlig nivå.