Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 11 2009, 15:31
Jag håller med WebboT i det mesta han skriver. Men jag håller inte med om att man nödvändigtvis ska rensa bort skräptrafiken innan man börjar mäta avslutningsfrekvensen. Särskilt inte om man annonserar mycket och betalar för sina besökare. Köper man trafik och avvisningsfrekvensen är hög, samtidigt som avslutningsfrekvensen är låg, så bör man se över sin marknadsföring.
Jag håller inte heller med om att skräptrafik är så pass värdelös att man helt kan bortse ifrån den. Det stämmer säkert att det bara är 15 % - 35 % av besökarna som har planerat att handla något. Men lite beroende på vad för typ av produkter man säljer så ska man inte underskatta impulsköpen. Jag följer upp mina köp både genom Analytics och egna verktyg. Jag ser många gånger att personer har letat efter helt andra produkter än de som jag säljer, men att de ändå har handlat något i min butik.
Man bör inte stirra sig blind på siffrorna. Får man mycket uppmärksamhet av t ex bloggare så kan avvisningsfrekvensen öka och avslutningsfrekvensen sjunka, samtidigt som antalet unika besökare och totala avslut ökar. Det är bara när man betalar för klicken som man måste börja skilja på skräptrafik och kvalitativa besökare. Då spelar det naturligtvis stor roll för lönsamheten.
Som e-handlare bör du lära dig att ta vara på de 35 % som vill handla, men även att fånga upp impulsköparna som egentligen inte alls hade tänkt handla.
|
Du har helt rätt i att det beror på vad man säljer och hur man annonserar.
Säljer jag enbart dieselgeneratorer i 20 000 kronors klassen så är det ju lite lättare att sortera ut skräpet, än om jag säljer DVD filmer och böcker t.ex.