Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-26, 11:46 #3
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
okej, du har säkert rätt men jag har tänkt annorlunda...

Om man som privatperson säljer en produkt (gula sidorna t ex) så ska man väl redovisa det som en "inkomst"?
Det betyder att man betalar skatt på det efter den vanliga inkomstskatten. ~16500/år skattefritt och sedan 30% upp till ~30 000 * 12/år.

Om ett företag ska anställa en privatperson måste företaget betala sociala avgifter och den som utför tjänsten måste betala inkomstskatt. Dessutom räknas ingen ingående moms (?).

Resultatet blir att företaget betalar 30% soc.avg. och får 0 i ingående moms samtidigt som privatpersonen betalar inkomstskatt.

Om det säljs som en produkt blir det inkomstskatt för privatpersonen men inget annat. Dessutom får företaget ingående moms och en kostnad (lägre vinst/skatt om den är avdragsgill).

Det känns lite som att du missförståd vad jag menade med att sälja som "produkt", eller? Om ett företag köper t ex köper en maskin till sin fabrik är det en "produkt", inga soc.avg. och ingående moms. "Köper" företaget en konsult blir det tjänst och soc.avg. (även om det kanske hamnar hos kunsulten om den har f-skatt) och ingen ing. moms.

Rätta mig om jag har fel, jag är ny på det här
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat