tack för svaren
Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Ok, då vill jag påstå att kostnaden för att producera hemsidan består återigen av tid. Att du sedan säljer den om och om igen handlar väl egentligen bara om att bespara tiden. Krävande att göra samma sak flera ggr... Antar att det är så myndigheterna ser på saken idag i alla fall.
Det är en svår fråga du ställer... Kanske handlar det om privatpersonen anlitar en tjänst eller köper tjänsten?
Jag vet inte, det är ju måndag...
|
Då skulle det innebära att dessa webshopsförsäljare betalar soc.avgifter för varje försäljning av sin webshop. Men de kan ju inte behöva 30% för varje gång... då kommer det ju i extremfallet bli så att företaget, efter mycket försäljning, har betalat t ex 1 000 000 kr i soc avgifter (pga många försäljningar) när det bara tog 50 timmar att göra sidan.
Lite simpel räkning:
Arbetsåtgång hemsida: 50h
Timlön: 500kr
Summa 25 000kr
för varje försäljning ska det sedan betalas 30% soc avgifter på 7500 (kanske har räknat fel, men se det symboliskt isf)
1 000 000 (från exemplet)/7500 = 133,33
dvs efter 134 kunder har man passerat en miljon i arbetsgivaravgifter.
Inte rimligt.
Det enda rimliga är ju att webshopen säljs som en produkt och då med utgående moms för den som köper och inga sociala avgifter?
Frågan om ifall man anlitar en person eller köper en tjänst vet jag inte om jag håller med om/förstår riktigt. Det är väl sociala avgifter oavsett om man köper en tjänst eller anlitar någon?
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Vad spelar det för roll för en momsregistrerad köpare om det ingår moms eller inte?
Momsen är varken intäkt eller utgift för ett normalt momsregistrerat företag.
Företag får med vissa undantag inte lyfta momsen på bilar då bilar är ett specialfall.
Det brukliga är att företag köper en webbproduktion av ett annat företag som är registrerat för moms och f-skatt och då spelar det ingen större roll om det är en vara eller en tjänst. Om det är en privatperson så blir det fråga om en anställning.
Om du har en månadslön på över 30 000 kr är det förmodligen ändå smartast för dig att bilda någon form av bolag. Om ditt bolag fakturerar för dina tjänster kommer pengarna in i bolaget. Bolaget kan då, beroende på registrerad verksamhet, köpa inventarier och göra ett nollresultat. Således har du möjlighet att köpa exempelvis datauturustning för pengarna istället.
|
Om man ser på momsen har vi två saker att tänka på. För det första handlar det inte bara om moms utan också olika skattesatser. För det andra brukar väl inte privatpersoner som t ex säljer en säng på blocket betala moms på det? Jag är medveten om att det nu handlar om försäljning till ett företag och att situationen är annorlunda. Det är därför det blir lite problematiskt. Som jag skrev innan är detta dock inte bara en fråga om moms.
pengarna finns i bolaget och jag är medveten om att man kan köpa t ex "datautrustning" för pengar. Det är precis vad jag pratar om. I stället för datorprodukter handlar det dock om en hemsida. Det handlar fortfarande om att göra nollresultat (eller komma närmare iaf). En anledning till att datorprylar inte funkar är att det nog blir svårt att motivera att köpa mer än datordelar för en hel dator. Dessutom skulle en försäljning av hemsida resultera i pengar isf varor (datordelar).