Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan man sälja en idé?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-08, 22:50 #1
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Standard Kan man sälja en idé?

hur skulle det gå till i så fall?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 22:59 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Är du över 18 år är detta möjligt. Är du under 18 år så ansvarar du inte för dina handlingar
och kan heller inte ingå avtal.

Med tanke på att din idé verkar vara värd 700.000 kr per månad så är vattentäta avtal
och svindyra jurister vad du behöver.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 23:12 #3
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Kan man skapa ett avtal med en handskakning och ett ömsesidigt ja?

Jag känner att jag kan se vem jag kan lita på.
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 23:19 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Kan man skapa ett avtal med en handskakning och ett ömsesidigt ja?

Jag känner att jag kan se vem jag kan lita på.
Du kan skapa ett avtal på det viset men det är definitivt inte att rekommendera. Det är svårt att bevisa i rätten och du framstår dessutom som ganska oseriös med tanke på ditt andra inlägg.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 23:31 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
I grunden kan man sälja precis allt, problemet är ju att det är svårt att sälja en sak innan du berättat iden.

Samt i Sverige är den juridiska biten jävligt svag, är svårt vinna i domstol och få någon ersättning alla fall.

Sedan är risken alltid stor att det är någon som ändå har patent på det redan, är väldig få personer som faktiskt kommer på något unikt där inte någon redan har någon patent.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 23:49 #6
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du kan skapa ett avtal på det viset men det är definitivt inte att rekommendera. Det är svårt att bevisa i rätten och du framstår dessutom som ganska oseriös med tanke på ditt andra inlägg.
Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att jag framstås som oseriös då jag ställer frågan "kan man skapa ett avtal med en handskakning.." ?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du kan skapa ett avtal på det viset men det är definitivt inte att rekommendera. Det är svårt att bevisa i rätten och du framstår dessutom som ganska oseriös med tanke på ditt andra inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
I grunden kan man sälja precis allt, problemet är ju att det är svårt att sälja en sak innan du berättat iden.

Samt i Sverige är den juridiska biten jävligt svag, är svårt vinna i domstol och få någon ersättning alla fall.

Sedan är risken alltid stor att det är någon som ändå har patent på det redan, är väldig få personer som faktiskt kommer på något unikt där inte någon redan har någon patent.
Ni båda förutspår att något "negativt" ska hända med i era exempel rättsalen som följder. Varför?

Agerar ni efter en rädsla? Kanske erfarenhet? Jag är genuint nyfiken på vad som driver er.

Kan man vända på myntet?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 23:57 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Beroende på vad det är för något så räcker ett handslag eller så behöver man ett vattentätt avtal. Har erfarenhet av båda varianterna, och även om ett vattentätt avtal inte alltid är en garanti blir det färre problem.

En medelväg är oftast att föredra, man anpassar hur mycket krut man lägger på att ta fram ett avtal mot hur stor affär det är, eller hur mycket man har att vinna/förlora på det.

Tex har vi ett standardavtal som i princip alla våra kunder har accepterat. Med ett fåtal kunder har vi specifika tillägg eller undantag, och med ännu färre har vi helt separata avtal som främst avser sekretess.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 00:09 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att jag framstås som oseriös då jag ställer frågan "kan man skapa ett avtal med en handskakning.." ?

Ni båda förutspår att något "negativt" ska hända med i era exempel rättsalen som följder. Varför?

Agerar ni efter en rädsla? Kanske erfarenhet? Jag är genuint nyfiken på vad som driver er.

Kan man vända på myntet?
Vet inte riktigt hur du läser Ingen har förutspått någonting alls. Jag antog bara att din fråga hörde samman med ditt andra idéinlägg och handlar det om så mycket pengar så framstår du som oseriös om du inte använder dig av ett riktigt avtal och du kommer med 110% säkerhet inte få en kotte att gå med på det hela utan skriftligt avtal.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 01:59 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Kan man skapa ett avtal med en handskakning och ett ömsesidigt ja?

Jag känner att jag kan se vem jag kan lita på.
Javisst går det, men det avtalet är värt lika mycket som pappret det är skrivet på, ....

Mitt ursprungliga citat; "Ett muntligt avtal är inte värt pappret det är skrivet på!"

.... dvs ganska lite, eftersom det är knappast någon som ger dig 200 000 kr med en handskakning som kvitto på affären, och definitivt INGEN som driver ett företag, för man måste få minst en faktura med en tydlig specifikation på vad som ingår i "affären".

Är det enbart en idé som du säljer så är det ännu viktigare att den är skriftligt dokumenterad med textuella beskrivningar, ritningar, skisser, planeringsdokumentation m.m.

En köpare måste ju få något substantiellt som de kan använda. Enbart en idé är sällan värd något alls, det är först när det finns bevisad, prototypad eller demonstrerad att den fungerar som den börjar få ett värde. Köpare av idéer är mycket svårflörtade typer som är vana att nagelfara idéer och testa om de håller. Jag förutsätter att du tittat på Tv-programm som Dragons Den, Shark-Tank, Draknästet, mfl för där sågas idéer på löpande band .... i synnerhet de idéer som inte är bevisade att de fungerar på en verklig marknad...

Den som betalar pengarna måste kunna bevisa att den inte betalt ut pengarna till en privatperson (för betraktas det som nettoutbetald lön av skatteverket och blir svindyrt för utbetalaren).

Ett annat citat av mig själv; "En affärsidé som inte tål att dokumenteras är inte värd att tänkas!"

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-09 klockan 02:11
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 06:27 #10
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
Det är ju så som facebook kom till. De säger ju sin idé rakt ut
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017