Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur väl fungerar trackingen hos affiliatenätverken

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-06, 14:25 #1
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Ja, som rubriken säger så undrar jag vilken kvalitetskontroll som finns i branschen i detta avseende. Jag har upptäckt att vissa nätverk/program lämnar en del övrigt att önska vad gäller tracking av avslut etc.

Vid testköp har det visat sig att dessa inte registrerats osv., men jag har inte gjort tillräckligt många testköp för att få någon samlad bild av hur (dåligt) det fungerar överlag. Finns det någon / några som gjort den här typen av testköp i större omfattning?

Som det är nu så dras vissa program / nätverk med misstänkt låg konverteringsgrad, men inte riktigt tillräckligt dåligt för att man ska stänga av dem.

Vad gäller rent juridiskt? Är nätverken/programansvariga juridiskt skyldiga att tillhandahålla ett system som fungerar som utlovat, eller kan de fiffla för att sedan skylla på någon bugg eller annat fel?

Det känns som att det är vidöppet område för fiffel och bedrägeri genom undanhållen provision.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-06, 15:18 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag är annonsör hos ett av de större nätverken. Där har jag varit med om att köp inte har registrerats i deras system. Utan att ha någon inblick i hur sådant här fungerar (det tekniska sköter min programmerare), så skulle jag anta att det beror på att kundens webbläsare inte godkänner tredjeparts cookies.

Det vore rimligt att anta att nätverken gör allt i deras makt för att så många köpa som möjligt ska registreras korrekt. Det är trots allt via förmedlade köp som de tjänar pengar. Så nätverken har allt att vinna på att köpen registreras, så att de kan skicka saftiga fakturor vid månadens slut.

Avsiktliga fiffel och bedrägerier förekommer förmodligen bland annonsörer. Men rent spontant så skulle jag säga att fusket där inte är i närheten av lika utbrett som det är bland publicister.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-06, 15:23 #3
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Det låter rimligt, men ett bättre sätt att spåra kunden vore kanske via session + cookie.

Hur många stänger av cookies i sin webbläsare?

Kanske vore ide att visa andra annonser för besökare som inte tillåter 3:e part cookies...
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-06, 15:59 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by mephisto73@Apr 6 2009, 15:23
Det låter rimligt, men ett bättre sätt att spåra kunden vore kanske via session + cookie.

Hur många stänger av cookies i sin webbläsare?

Kanske vore ide att visa andra annonser för besökare som inte tillåter 3:e part cookies...
Stänger man av cookies helt i webbläsaren så slutar varukorgen i butiken att fungera. Då missar ett affiliate garanterat inga avslut, eftersom det aldrig blir några avslut.

Jag vet som sagt inte hur affiliateprogrammen har löst det här. Men jag har märkt att vårt eget affiliateprogram är mer exakt än det programmet som vi kör via ett av nätverken. Som annonsör så vill man att alla köp registreras. Provisionen som man betalar ut är ju satt på ett sådant sätt att både man själv och affiliaten ska tjäna pengar. Om mitt affiliate inte får några pengar, så sparar jag en liten slant, men förlorar samtiden en affiliate. Det leder till minskad omsättning och sämre lönsamhet i längden.

Som jag skrev innan så tror jag ändå att nätverken gör allt som står i deras makt för att fånga upp alla köp. Det är ju trots allt så de tjänar pengar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-06, 18:58 #5
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Det finns en massa olika varianter av spårning, tredjepartskakor är bara en av dem. Du har t.ex också spårning via IP, som oftast är ganska tidsbegränsad mellan klick och avslut. Likaså har man förstapartskakor (eller vilken hand det nu blir), d.v.s att annonsnätverket skickar med ett unikt id till annonsörens landningssida, där den bakas in i en kaka under deras domän.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017