FAQ |
Kalender |
2015-07-26, 15:27 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om man får provisionen utbetalt som lön från affiliator-nätverken, då borde man väl kunna göra avdrag i deklarationen för utgifter som går att härleda till denna. Jag tänker på övriga avdrag under Avdrag-tjänst i inkomstdeklarationen?
|
||
Svara med citat |
2015-07-27, 00:53 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Japp, i och med att utgifterna är en förutsättning för dom inkomsterna så får du dra av dem rakt av utan problem.
När jag pratade med skatteverket (för nåt år sen när jag körde som privatperson) så är kontentan att du ska kunna påvisa att utgifterna varit nödvändiga för att kunna tjäna lönen. Dvs domänavgifter, webbhotell och sånt var det jag drog av. Du ska med andra ord inte försöka dra av kostnad för egen dator eller liknande. |
||
Svara med citat |
2015-08-02, 03:22 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Starta ett företag så är det inga problem att dra av relevanta kostnader, då är även datorn avdragsgill.
Att registrera sig för F-skatt hos Skatteverket kostar 0 kr Att registrera sig för moms hos skatteverket kostar 0 kr Summa kostnader för att starta företag är 0 kr Vill man skydda ett företagsnamn inom länet så kan man registrera det som enskild firma hos Bolagsverket för ca en tusenlapp, men det är inget krav för att driva enskild näringsverksamhet. Kravet är att man gör bokföring. Det finns säkert gratisvarianter av bokföringsprogram, men jag skulle rekommendera att man köper ett bra bokföringsprogram och lär siig bokföra själv, så man har kontroll på vad som händer. Senast redigerad av Conny Westh den 2015-08-02 klockan 03:26 |
||
Svara med citat |
2015-08-02, 20:26 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svaren!!
Smartast är förstås att driva det som firma, men vill f.n slippa bokföringen... |
||
Svara med citat |
2015-08-04, 00:38 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det går inte att driva ett seriöst företag som privatperson. Endera är man privatperson eller företagare.
En del kör det som hobbyverksamhet med hur seriöst är det Bokföring är bra att lära sig! Gör det i liten skala i början och lär dig hur man gör, när du väl får kläm på hur du ska göra så är det en stor fördel just att du förstår.... |
||
Svara med citat |
2015-08-04, 11:19 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Behöver man fakturera så finns det också andra alternativ idag. Jag kör själv eget men det är definitivt inget måste (beroende på verksamheten förstås).
Svara |
|
|