FAQ |
Kalender |
2008-05-22, 00:17 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag förstått så måste en privatperson godkänt att de vill ha ett nyhetsbrev från ett företag, för att ett utskick inte ska kallas spam.
Men Kreditor ska visst börja skicka ”informationsbrev” till sina egna kunders kunder utan att de godkänt det. Vad tror ni om det? |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 00:20 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Källa?
|
|||
Svara med citat |
2008-05-22, 00:39 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Mail från Kreditor 20/5
Viktigt meddelande från Kreditor Ökad konsumentservice den 1:a Juni För att öka servicegraden ytterligare mot dina kunder kommer vi från och med den 1:a juni skicka ut ett e-postmeddelande till alla som handlar via fakturera mig eller dela upp betalningen. E-postmeddelandet kommer innehålla kontaktuppgifter till vår kundtjänst samt öppettider, vi vill poängtera att meddelandet kommer bara innehålla information om vår tjänst fakturera mig och aldrig reklam eller dylikt. Tror faktiskt enbart det är för att underlätta! |
|||
Svara med citat |
2008-05-22, 12:16 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ju deras kunder, som du förmedlat till dem. Men det kan vara läge att titta över vad som står i dina användaravtal om hantering av personuppgifter och i ditt avtal med Kreditor så att inte du lovar för mycket åt kunden när det gäller e-postadresser.
|
||
Svara med citat |
2008-05-22, 12:46 | #5 | |||
|
||||
|
Jag fick samma mail och känner mig lite kluven. Det är bra att Kreditor informerar och tanken bakom utskicket är förmodligen att ge bättre service (vilket är bra). Men frågan är om mina kunder kommer att acceptera att få mail från tredje part överhuvudtaget. Vill Kreditor gå ut med information så bör den gå via mitt företag och inte via Kreditor. Det är en sak att få ett informationsmail från företaget som man handlar ifrån. Det är en helt annan sak att få mail från tredje part pga att man valde att handla i en butik mot faktura.
Juridiskt har Kreditor rätt att skicka ut mail. Mina kunder blir även kunder hos Kreditor. Men det är ingenting som jag gärna skyltar med. Keep it simple. Men det hela tåls att diskutera med Kreditor innan man börjar bråka. Kreditor brukar lyssna på sina kunder. |
|||
Svara med citat |
2008-05-22, 13:52 | #6 | ||
|
|||
|
Citat:
Kreditor är faktiskt duktiga på det dom gör.. |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 14:00 | #7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Säg att Johan Johansson är kund hos Kreditor.
Johan Johansson är även kund hos Webbutik A, men även hos Webbutik B. Båda dessa butiker är kopplade mot Kreditor. För Kreditor är Johan en och samma kund, men skulle Kreditor gå via företagen så skulle de bli ett stort jobb att sålla ut vilka som fått mail från vilken butik. Jag tycker det skulle vara onödigt att få ett mail från Webbutik A och samma från Webbutik B. Hänger ni med? =) Tycker det är bra att det går ut information, de som väl är kunder hos Kreditor har nog koll på mailets syfte. |
|||
Svara med citat |
2008-05-22, 14:59 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Samtidigt så har inte mina kunder godkänt att de vill ha e-post från Kreditor, så hur de än gör är de i gråzonen tycker jag. Om de vill komma ut med information borde det vara enklare och seriösare att skicka med en inforuta på fakturan, då slipper de sätta sina kunder (Webbutikerna) i ett dilemma. |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 15:02 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Eller också kräva att kunderna skickar ut information till slutkunden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 23:28 | #10 | |||
|
||||
|
Det blir förmodligen att ringa Kreditor och fråga hur de har tänkt. E-postadresser och mail är känsliga saker och det borde gå att lösa på annat vis. En lösning vore om vi butiksägare får skicka ut informationen istället för Kreditor. Det viktiga för mig är att alla mail som skickas till kund kommer från min shop och inte från tredje part.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|