Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Prismodeller och rättigheter till programvara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-10, 13:34 #1
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Medlem

Bakrund:
Jag har utvecklat ett verktyg i PHP & MySQL åt en förening att utvärdera och visa statistik över deras verksamhet. De har betalat en klumpsumma för hela programmet och det är betalt och levererat. Det finns ungefär 60 liknande föreningar i hela Sverige och flera har visat intresse för verktyget och vill att jag installerar ett hos dom.

Jag har nu några saker jag funderar på:

1) Som jag ser det så äger ju den ursprungliga föreningen koden till verktyget eftersom det är levererat och betalat. Eller?

2) Om jag nu ska sälja samma program till andra föreningar ser jag inget annat än att ta samma betalt som jag tog till första föreningen? Man skulle ju kunna tänka sig att jag bara tar en mindre summa betalt eftersom jag redan utvecklat verktyget men det vore kanske inte sjysst mot den ursprungliga föreningen?

3) Jag har också funderingar på att utveckla ett universalt verktyg där alla föreningar kan logga in och använda där jag tar betalt månadsvis. Hur ska man tänka här? Man måste ju se till att få igen de pengar man har lagt ner på utvecklingen. Efter hur många år är rimligt? Det kanske inte är rimligt att räkna med att alla föreningar vill ha verktyget. Jag tror att kanske hälften, d.v.s. 30 stycken är intresserade.
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 14:14 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

1. Beror helt på vad som står i avtalet. Många skriver in i sina avtal att de ska behålla rättigheterna till koden, andra gör det inte. Har dom köpt den färdiga produkten som en produkt, eller som licens? Troligtvis är det ursprungsföreningen som äger rättigheterna då du har sålt det. Du har att välja på att köpa tillbaka det, koda om det, eller höra om du kan sälja det mot att dom får en viss summa per licens du säljer.

2. Att ta en lägre summe till efterkommande är inte juste, men det är inte på något sätt otillåtet. Dock skulle jag rekommendera att du försöker ta samma summa, och istället erbjuda viss anpassning av applikationen.

3. Ska du ta ut en månadsavgift så tycker jag att du räknar fel. Om priset i alt 2 är X kronor, så tycker jag att månadsavgiften ska vara någonstans mellan X/60 och X/24, dvs att du ska ha igen pengarna du skulle ha fått om du sålt det, på mellan 2 och 5 år. Givetvis är det beroende av hur mycket applikationen kommer att vidareutvecklas under tiden, och hur mycket support som kan tänkas behövas/erbjudas. Alltså, om den färdiga applikationen kostar 10000 så är en rimlig månadskostnad mellan 169kr och 395kr
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 14:35 #3
Medlem

Medlem

Citat:
1. Beror helt på vad som står i avtalet. Många skriver in i sina avtal att de ska behålla rättigheterna till koden, andra gör det inte.
Jag har inte skrivit något avtal över huvudet taget med kunden.

Citat:
Alltså, om den färdiga applikationen kostar 10000 så är en rimlig månadskostnad mellan 169kr och 395kr
Du har inte räknat in hur många "abonnemang/licenser" man räknar med att sälja. Bör inte det vara med i kalkylen?
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 14:49 #4
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Har du inget avtal är det ju lite godtyckligt. Tycker nog ändå att om du har fått betalt av dom för att utveckla det, så är det deras.

Nej jag har inte räknat in hur många licenser du säljer. Det kan du förvisso räkna in om du vill erbjuda en lågpristjänst, men om alternativen är att köpa produkten, eller hyra produkten, så tycker jag du ska räkna från kundens synvinkel. Vill kunden hellre betala 395kr/mån, eller 10000kr i en klumpsumma?

Ur din synvinkel blir det lika mycket pengar (ungefär), men en bättre fördelad inkomst om du tar det på flera år. Värt att tänka på är att du ansvarar för produkten om kunderna hyr den. Du står säkert för hosting också, varför du bör räkna in detta i priset. Finns ingen anledning att sälja något billigare, om efterfrågan finns.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 17:21 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Låt dom föreningarna som har visat intresse köpa för samma pris (eller en mindre rabatt), sen ge den ursprungliga föreningen 25% av beloppet..

Det är vad vi ger våra kunder. Och dom tycker det är shysst
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 19:12 #6
demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Sep 10 2007, 13:49
Har du inget avtal är det ju lite godtyckligt. Tycker nog ändå att om du har fått betalt av dom för att utveckla det, så är det deras.
Upphovsrätten till koden måste specifikt skrivas över till kunden. Om inget avtal rörande kodens vidaredistribution, ensamrätt till användning etc stiftats så bör du fortfarande äga upphovsrätten till koden och har rätt att sälja den till andra utan problem.
Att du sålt koden till första kunden innebär då mellan raderna att de har köpt rätten att använda den för sin verksamhet, kanske till och med modifiera och vidaredistribuera den i egen regi - det får du komma överens med kunden själv, men påverkar inte upphovsrätten i sig.
demomusic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017