FAQ |
Kalender |
2007-08-31, 01:37 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sitter för närvarande med ett jobb som dragit ut ordentligt på tiden. Det rör sig om utvecklandet av en webbplats åt en klient som var tänkt att ta någon vecka men som nu pga. andra prioriteringar tagit hela sommaren. Kunden har inte klagat, mest pga. mitt förmånliga pris antar jag(gör ju inte saken bättre för min del). Dock har jag nu börjat få in roligare och lönsammare jobb som jag vill ägna tid åt. Som jag ser det har jag två val:
* Slutföra jobbet snabbast möjligt och lägga all energi på nya jobb. Även om jag inte är nöjd med resultatet, och att det inte ser något vidare ut i mitt portfolio(inte ens ta med det?). * Slutföra jobbet och skicka det till kunden, med reservationen att återkomma senare och snygga till resultatet, för min portfolios skull. Vad tycker ni? |
||
Svara med citat |
2007-08-31, 01:41 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker du ska skita i din portfolio hit eller dit. Slutför det du lovat och gör ett bra jobb. Dels för att det är rätt sak att göra, dels därför att den här branschen är alltid mindre än man tror.
Det lönar sig alltid i längden att vara seriös och stå för sina åtaganden. (vill jag i alla fall gärna tro) Ta ett snack med din kund och se till att han/hon blir nöjd. |
||
Svara med citat |
2007-08-31, 01:41 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
* Inget göra klart jobbet först? hehe
Om det inte finns att välja så måste jag råda dig att gå på det senare... |
|||
Svara med citat |
2007-08-31, 03:02 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Självklart ska jag slutföra det jag tagit åt mig, det jag menar är hur mycket energi jag ska lägga på slutresultatet. Kunden är redan nu nöjd med utseendet även om det inte ser ut som jag tänkt mig.
Aja, tack för inputen! |
||
Svara med citat |
2007-08-31, 03:05 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om kunden är nöjd så förstår jag inte problemet?
|
|||
Svara med citat |
2007-08-31, 03:09 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-09-07, 21:25 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Gör så du själv är nöjd även om det kostar. Bra jobb ger bra rykte. Se det som väl investerad marknadsföring.
|
||
Svara med citat |
2007-09-07, 22:16 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är kunden nöjd så är ditt jobb avslutat. Det är långtifrån alltid som du och dina kunder kommer att vara överens om vad som är snyggt och funktionsenligt. Ditt jobb är att vägleda kunden, inte att bestämma hur designen ska se ut. Undantaget är väl de gångerna då du som designer får helt fria händer.
Designen får aldrig stjäla uppmärksamheten från det som är viktigt på en webbsida. Så fokusera inte på att göra en flashig och snygg design som passar i din portfolio, utan gör en design som passar syftet med kundens webbsida (9 gånger av 10 innebär det en tråkig och stilren design). Är kunden nöjd så bör du avsluta arbetet. Strunta i om designen sen passar din portfolio eller inte. |
|||
Svara med citat |
2007-09-10, 11:09 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
...what he said. ;-)
Vad du möjligen kan tänka på är, om du nu vill ha användning för siten inför kommande jobb alltså, att kolla att den fungerar med W3C:s riktlinjer (gör en valideringstest på w3c.org av HTML och CSS). Det är alltid bra att kunna tala om att du vet hur man följer sådant, och så slipper du strul senare när kunden annars hade upptäckt att siten inte fungerar i browser X. Pettrer |
||
Svara med citat |
2007-09-10, 14:31 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar! =)
|
||
Svara med citat |
Svara |