FAQ |
Kalender |
2015-02-10, 13:51 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Nu ska snart lansera en nystartad internettjänst som kommer innebära en stor del besökare. Jag behöver därför en bra hosting för denna tjänst. Det jag är inne på är Azure men har även kollat lite på Amazons molntjänst. Dock är servrar och hosting inte min starka sida, så behöver lite råd. Ska man beställa en virtuell dator där man hostar sin sida eller ska man använda sig av deras webbplats service? Hur många VM ska man ha? Ramminne, etc. Någon erfaren som kan ge mig några tips? Jag har ingen direkt budget men vill väl inte att det ska gå över 2000kr i månad. I början kommer jag inte heller behöva lika bra prestanda så därför söker jag en skalbar lösning. Vad rekommenderar ni? |
||
Svara med citat |
2015-02-10, 14:17 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du inte behöver extrem prestanda så kan du väl börja på ett webbhotell som erbjuder en skalbar lösning och se hur det utvecklar sig?
|
|||
Svara med citat |
2015-02-10, 14:23 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det jag gillar med Azure är samspel med Git, samt inbygg lastbalansering etc. Men detta kanske andra webbhotell har. Några tips? Som sagt, är inte helt high på detta område |
||
Svara med citat |
2015-02-10, 14:31 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Då jag själv är aktiv på ett specifikt webbhotell, riskerar jag att bli partisk och därför tycker jag det är bättre om någon annan ger dig tips och råd över möjliga val av webbhotell.
|
|||
Svara med citat |
2015-02-10, 14:39 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
http://www.glesys.se/managed.php borde fungera bra.
|
||
Svara med citat |
2015-02-10, 17:40 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kör Azure PaaS (alltså ingen VM). Verkar fungera bra och har ganska många färdigbyggda funktioner. Sedan beror det nog en del på om man bygger med MS verktyg eller inte. Om du skall köra det så kör PaaS varianten dvs Azure Websites (om de inte har bytt namn nyligen). Du får möjligheten att skala och byta processorer osv.
En kille som heter troy hunt skriver en del om sin site i sin blogg: http://www.troyhunt.com/2015/01/understanding-azure-website-auto-scale.html |
||
Svara med citat |
2015-02-11, 08:27 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Glesys verkar ju faktiskt grymt. Om dem har den supporten som dem säger att man har. Känns ju skönt att jag inte behöver konfigurera servern själv. Ska kolla närmre på det förslaget faktiskt |
||
Svara med citat |
2015-02-11, 10:32 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du skriver att du kommer få en hel del trafik. Hur säker är du på din sak och gäller detta från dag 1? Jag hade nog startat med ett billigt med bra webbhotell såvida du inte absolut vet (hoppas räknas inte) att trafiken kommer strömma in (t.ex. genom att du köper trafik).
Jag har arbetat en del med Azure på sistone på mitt dayjob och är inte imponerad av vare sig prestanda, driftsäkerhet eller pris - det ser billigt ut men är väldigt smart prissatt och det börjar snabbt kosta pengar. För privata projekt skulle jag inte välja Azure idag. |
|||
Svara med citat |
2015-02-11, 14:52 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2015-02-11, 15:05 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad kommer din sida innehålla? Flyttar du ut statiskt material på en CDN och sedan inte har en speciellt tung funktionalitet så behöver du inget otroligt för att klara av stort antal besökare.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|