Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skattefrågor, någon som vet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-03, 15:43 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Standard Skattefrågor, någon som vet

Om man anlitar en frilansare i låt oss säga indien som saknar eget företag. Hur fungerar det då i praktiken, måste jag anställa personen i fråga eller hur går man tillväga?
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-03, 15:53 #2
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Ingo Visa inlägg
Om man anlitar en frilansare i låt oss säga indien som saknar eget företag. Hur fungerar det då i praktiken, måste jag anställa personen i fråga eller hur går man tillväga?
Jag har försökt kontakta skatteverket angående detta ett par gånger och har fått två olika svar.

1) Du är skyldig att betala sociala avgifter/arbetsgivaravgifter i Indien.
2) Du är skyldig att betala sociala avgifter/arbetsgivaravgifter i Indien och inkomstskatten.

Vad jag har hört från andra håll så är det frilansaren som har ansvar för att betala in inkomstskatten, vilket styrker alternativ 1. Hur som helst så kom jag fram till att det inte var värt allt krångel för lite bättre priser och söker därför efter företag utomlands om jag behöver frilansare.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-03, 17:07 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
En indie som bor i Indien bör bli 0% skatt för. Eller ja Indien har kanske egen inkomstskatter att sköta men det är annan sak. Sociala avgifter betalas bara för personer som jobbar i Sverige över 6mån eller 1 år eller jobbar utomlands mindre än 1 år eller vad gränsen är nu.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-04, 12:44 #4
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
En indie som bor i Indien bör bli 0% skatt för. Eller ja Indien har kanske egen inkomstskatter att sköta men det är annan sak. Sociala avgifter betalas bara för personer som jobbar i Sverige över 6mån eller 1 år eller jobbar utomlands mindre än 1 år eller vad gränsen är nu.
Ja det är lite det där med inkomstskatter och sociala avgifter jag funderade kring hur det egentligen fungerar.
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-05, 23:45 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Ingo Visa inlägg
Ja det är lite det där med inkomstskatter och sociala avgifter jag funderade kring hur det egentligen fungerar.
Sociala avgifter betalas bara för dom personerna Sverige har ansvar för. Vilket är svenskar som jobbar utomlands mindre än 1år.

Eller personer från andra som jobbar i Sverige över 6m-1y.

Sociala avgifter handlar om sjukvården, bidrag, soc, pension etc. Som svensk som flyttat från Sverige över 1 år så får du inte sjukvård från Sverige längre som exempel utan alla kostnader ska hamna på landet du bor i.

Sedan finns det en hög undantag hit och dit, men en person som inte är svensk medborgare, som inte bor i Sverige kan aldrig bli skyldig till sociala avgifter.

Inkomstskatt regleras i princip i landet personen bor i mer än 6 månader per år enkelt förenklat.

Men Indisk medborgare som bor i Indien och jobbar från Indien = 0% skatt för dig.Dock personen i sig kan ha skatter som han måste betala eller deklarera.

Dock osäker hur själva kostnaden ska bokföras i Sverige bara.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-06, 11:34 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Se till att indiern skaffar företag och fakturerar eller anlita en annan för att slippa problem, tycker jag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 10:43 #7
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Tack för era svar. Har pratat med skatteverket och man säger att vad som måste göras är en kontroll i respektive land kring deras regler. Några extra i avgifter/tillägg ska ej betalas här. Pratade också med en indier som är frilansare som sa att de själva betalar in skatter till sin myndighet, frågan är om detta kan stämma?

Senast redigerad av Ingo den 2014-01-09 klockan 10:47
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 11:42 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Ingo Visa inlägg
Tack för era svar. Har pratat med skatteverket och man säger att vad som måste göras är en kontroll i respektive land kring deras regler. Några extra i avgifter/tillägg ska ej betalas här. Pratade också med en indier som är frilansare som sa att de själva betalar in skatter till sin myndighet, frågan är om detta kan stämma?
Ja, det är självklart. Indien som lands lag gäller bara innanför landet gränser. Med andra ord kan dom inte lagstifta ett jävla skit på företag som finns utanför landet. Alltså kan som aldrig kräva dig som utländsk företag utanför landet på något juridisk vis.

Så enda person dom kan kräva på skatt och deklaration är deras medborgare, alltså ska han själv betala in skatt och deklarera inkomsten. Så gäller det även här med inom EU så rätt standard praxis.

Så inte ditt problem om han faktiskt gör det eller inte.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-10, 18:49 #9
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Tack för era svar. Så vad jag behöver egentligen för underlag i bokföringen är Paypal betalningen?
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-10, 22:02 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Ingo Visa inlägg
Tack för era svar. Så vad jag behöver egentligen för underlag i bokföringen är Paypal betalningen?
Du behöver ett kvitto eller någon typ av "räkning" (eller faktura eller avtal borde även gå bra) som visar vad du betald för att din svenska bokföring ska bli OK. I övrigt håller jag med vad Patrik och Jonny skriver.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017