FAQ |
Kalender |
2005-05-05, 04:20 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag undrar lite smått hur det fungerar. Jag driver sverigeindex.se som är ett länkarkiv. Sidan har PR3 idag och min fråga är hur det är ur seo synpunkt att finnas med där. Jag vet att det är bra att vara med på så många ställen som möjligt med sin länk. Är det sämre för att länkarna ligger i en db? Om man ska välja om att vara med där eller inte, vad tycker ni man ska välja här?
|
|||
Svara med citat |
2005-05-05, 05:31 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det spelar ingen roll om länkarna ligger i en databas.
Det som spelar roll är om sökmotorerna hittar allt innehåll utan att gräva i djupa dynamiska länkar. Fixa mod-rewrite på siten så ska det inte vara några problem. Kanske även fixa någon sorts kategoristruktur som man kan bläddra i utan att söka. Blir som en sitemap då också. |
|||
Svara med citat |
2005-05-05, 10:38 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men efter som länkarna går till www.sverigeindex.se/get_url.asp?SiteID=1888 så tillför väll inte länken någon PR bara besökare....... eller har jag fel?
|
|||
Svara med citat |
2005-05-05, 11:44 | #4 | ||
|
|||
|
Jo. Googler följer 301-länkar.
|
||
Svara med citat |
2005-05-05, 13:04 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Google läser en sånn länk som om sidan ligger på din egen site, därför får inte den sidan någon fördel (mer än eventuellt fler besökare). Tror det finns något sätt att räkna klick m.h.a. javascript istället, fast inget jag är insatt i.
Är ganska säker på att det är såhär. |
||
Svara med citat |
2005-05-05, 14:04 | #6 | ||
|
|||
|
Vi har varit igenom det här innan, men jag skall förklara igen.
Se följande googlesökning Denna sida har en länk till nyhetsportalen.se via ett redirect-script. Precis som du säger verkar google tolka det som att www.tramsmail.se/go.php%3Fl%3D00000354+nyhetsportalen.se&hl=en&clie nt=firefox-a]nyhetsportalen.se's content ligger på tramsmail.se[/url] (om man tittar på cachen). Tänk nu lite på vad som händer när google hittar 50 interna länkar till nyhetsportalen.se på "tramsmail.se".... Delvis blir det massa brutna länkar, och ett par (dvs nyhetsportalen.se's absoluta) länkar blir "riktiga" länkar. |
||
Svara med citat |
2005-05-06, 04:25 | #7 | |||
|
||||
|
Då är det alltså positivt att vara med i alla slags länkkataloger.
|
|||
Svara med citat |
2005-05-06, 12:53 | #8 | ||
|
|||
|
Javisst! Dock är det väl rätt marginellt. En PR3 är ju knappt "nånting" fördelat över dina kanske 1000 länkar? :)
Anledningen till att det är så bra att vara med i tex dmoz är ju att så många andra siter kopierar deras data. |
||
Svara med citat |
2005-05-20, 10:27 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
grazzy:
Det där var ju intressant. Du menar alltså att en 301-redirect får google att tro att sidan du länkar till ligger på din domän och är "ditt" content? Det skulle ju innebär att om jag gör en sajt som består av en sajtmap till hela NE så skulle G tro att jag har det innehållet snarare än bara en sajtmap. Min skräp-sajt skulle alltså därmed bli indexerad efter det "smygstulna" innehållet? Låter som en absurd effekt. Kan det verkligen vara så? |
||
Svara med citat |
2005-05-20, 13:41 | #10 | ||
|
|||
|
robnil, jag kan inte förklara innehållet i googles cache på något annat sätt. (Se tidigare inlägg).
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|