FAQ |
Kalender |
2011-01-09, 23:06 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag sitter och utvecklar webapplikationer på min PC och är ute efter ett program som gör det lättare/snabbare att ladda upp nya versioner av filer till servern än med ett vanligt FTP-program.
Jag skulle vilja kunna ladda upp alla ändrade filer i en katalog till servern genom en enda knapptryckning utan att behöva starta ett program, logga in, välja filer som ska laddas upp etc. Någon form av automatiserad FTP alltså. Finns denna möjlighet inbyggd i någon FTP-klient eller finns det kanske något dedikerat program för just detta? |
||
Svara med citat |
2011-01-09, 23:08 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är väldigt säker på att Dreamweaver mx har en inbyggd FTP funktion. Det vill säga, så fort du sparar dina filer så sparas de på FTP servern också. Är som sagt inte hundra, men det kan vara värt att kolla upp.
|
|||
Svara med citat |
2011-01-09, 23:11 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går ju att scripta direkt i valfritt språk, om inte så tar väl ftp på kommandoraden argument från en fil,
Kolla här: http://www.nsftools.com/tips/MSFTP.htm |
|||
Svara med citat |
2011-01-09, 23:55 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du har ju notepad++ som har inbyggt ftp-stöd, när du sparar så laddas även filen upp. Denna funktion återfinns även i många av marknadens texteditorer.
Är det din egen server kan du ju alltid köra med dropbox och spara filerna lokalt på din dator, sedan synkas de över till webbrooten. Då har du även enklare backup där du kan återställa tidigare versioner via dropboxs hemsida. |
||
Svara med citat |
2011-01-10, 11:39 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2011-01-11, 04:54 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
ExpanDrive + sftp rekommenderas.
Men ska det göras korrekt så rekommenderar jag valfri mjukvara/protokoll för versionshantering med. |
|||
Svara med citat |
2011-01-11, 12:53 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Notepad++ med FTP fungerar OK så länge min applikation inte är skarp än. Vad jag saknar är möjligheten att kunna jobba lokalt under längre tid utan att spara automatisk till servern samtidigt som programmet håller reda på vad som diffar. Nu gäller det att avaktivera FTP och själv hålla reda på vilka filer som inte är uppdaterade. Skulle man få den överblicken och funktionaliteten i ett versionshanteringsprogram? Något du testat? |
||
Svara med citat |
2011-01-11, 17:12 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Finns även ett smidigt gränssnitt för windows som heter tortoisesvn |
|||
Svara med citat |
2011-01-11, 17:27 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Crimson editor
Antingen direkt med ftp eller tillsammans med ssh Funkar utmärkt tycker jag |
|||
Svara med citat |
2011-01-12, 15:21 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag använder Nusphere PhpED.
Stöd för FTP, SSH osv och stödjer versionshantering osv som kan vara mycket vettigt vid utveckling. Rekommenderas varmt! |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|