Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur skulle du göra med kommun.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-24, 20:42 #1
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
Hej

Undrar om någon har lite förslag och tankar kring vad jag ska göra med min webbplats www.kommun.se samt 290 subdomäner ex.vis www.flen.kommun.se

Skulle behöva lite inkomsttips, tack. På senaste året har den ökat från 3000 till 30 000 besökare/per månad. Varav 27 000 unika. Toppar av besök sker måndag till torsdag, främst under kontorstid (1300 besök/dag), med nedre vändpunkt lördagen (500 besök). 3 sidor i snitt per besök. Jag köper smhi flasch för att ge lokal igenkänning, renomé och väder. Borde nog betona subdomänerna bättre.

Vi pratar välfärdtjänster som skola, vård, bibliotek, simhall mm. Tanken är att hjälpa hitta myndigheter, men framför allt vara på kommun marknaden för medborgare och företag genom de passande subdomänerna. Bibliotek, skola, förskola, jobb söks ofta på sidan, samt att de väljer kommunfliken, för att eventuellt förstå bättre eller nå mer förvaltningstjänster såsom sociala, överförmyndare mm.

Eventuella konkurrenter kan vara kommuninfo.se som funnits länge och riktar in sig på företagsmarknaden gentemot kommuner med listor och annonser. Fast det finns ju så många nischer och vinklar man kan välja, så jag behöver hjälp att folkusera på fina intäkter.

Jag hörde att ett minimalt underhåll, är ofta önskvärt på en bra site. Vilket denna är idag. Så jag funderar på skaffa produkter som går i samma riktning, då jag har heltidsjobb vid sidan. Listor, visakortköp av digitala produkter funderar jag på. Samt engagera telemarketing på annonser eller andra produkter såsom mässa på internet, finns det ju en del...

Tacksam för era framåttänkande skänkta tankar.

Tack!

Tony
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 20:51 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Fel tänkt. En så stor site kräver mycket investeringar i innehåll och försäljning för att bli bra. Varför kommer besökarna? vad väntar de sig att hitta där? ska den vara användbar så måste den fyllas med information. Eftersom det är information om kommunbyråkratin som domännamnet antyder så väntar sig besökarna att hitta sådan information. Ju mer information du får in desto mer besökare och desto mer intäkter.
Just nu ser det bara ut som en MFA-sida bland andra. Gör något som skapar en skillnad.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:02 #3
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
Jo, tack, det är tanken. Har ett första mål att försöka tjäna 1 000 kr per månad och kommun hos subdomänerna. Och skulle jag ägna full tid, så låter ju en tusenlapp i vinst per månad och kommun inte så svårt. Därför tänkte jag mig telemarketing. Men jag vill inte slarva bort möjligheten med vad som "helst innehåll". Adsense finns med under utvecklingsfasen, och har givit bra omkostnadsintäkter. Besökarantalet ökar just nu med 25% per månad under vår och höst. Trevligt med google, men vill ju finna bra innehåll. Grunden är gjord nu. Så det är dax för kvalítén nu tänkte jag.

Besökarna kommer för googleträff till adresslistor samt myndighetsförklaringar, samt 4 000 skriver direkt kommun.se
Jag har adwords där jag promotar skola, bibliotek, simhall, vård. (60 - 150 besök om dagen) Jag ville testa köpa lite besökare, för en del av adsensintäkterna. Men har ju bara adsense, så går förhoppningsvis jämt upp där.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:16 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Lägg pengarna på utveckling av cms och informationsinsamling. Man ska känna att man kommer till en infosida och inte en annonssida.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:19 #5
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
Vad menas med CMS?
Customer managing service? Och i så fall, var ska jag börja med.... närmste 6 månaderna?

Eniro kör ju lite idéer om det, med att skriva in om varje objekt. Och det är nog för stort för mig, och även be andra, vet ej. Mycker underhåll man ber besökare kunna påverka mycket i text väl? För jag vill ju ha produkter som klarar alla kommuner så man inte blir ojämn över siten per kommun.

Jag tänkte även på att gå in och bli en faktor i kommunvalen och indirekt riksdagsvalet, genom att berätta om partier, samt låta personvalen bli större.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:42 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by TonyL@Nov 24 2008, 21:19
Vad menas med CMS?
Content Management System
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:59 #7
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
Tack.
Jag har tittat på det. Min minivariant är att subdomänerna är generella och använder samma index, och avläser adressfältets sub namn. Tänkte bygga med olika språk per kommun, vilket inte är så mycket skillnad på subkommunerna.

Har tänkt ha kontakt med socialstyrelsen och andra typ statsitiska centralbyrån, samt Sveriges kommuner och landsting, skl.se som har mycket bra dokumentation men inte så lättillgängligt/hittat eller lättläst för medborgarna. Måste finna bra kommunikation med kommuner och likartade myndighetssiter. Fast webbansvariga har ibland visat att de känner sig hotade av konkurrens. Så de är nog definitivt inte rätt kontakt. Men otekniska vill gärna putta dit frågan. Kanske mer marknadsfolket kan vara intresserade. Hmm fast då kommer det där med seriositet och reklam.... som just nu är min enda intäkt.

Om det blir mer info, som det lär bli. Så var tas intäkterna... är mer frågan.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 23:31 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Internet är ingen bankomat. Vill man tjäna pengar måste man erbjuda innehåll och tjänster som folk gillar och vill ha. Då kan man ta betalt antingen direkt eller av de företag som vill vara med på en bra och välbesökt sida.
Om du är seriös och långsiktig så kommer misstänksamheten att minska. Fram till dess får du inget gratis.
Eller också får man göra som spammarna, vräka ut material och hoppas på att nån klickar fel.
Har du återkommande besökare? hur stor är din bounce rate? De parametrarna avgör hur bra sidan är.
30 k besök i månaden för en så stor sajt är inte mycket. Dela det på 286 kommuner och du har i genomsnitt ca 4 besökare per kommununderdomän om dagen. Sälj annonser på det om du kan.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 23:38 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by TonyL@Nov 24 2008, 22:02
Jo, tack, det är tanken. Har ett första mål att försöka tjäna 1 000 kr per månad och kommun hos subdomänerna. *Och skulle jag ägna full tid, så låter ju en tusenlapp i vinst per månad och kommun inte så svårt. Därför tänkte jag mig telemarketing. Men jag vill inte slarva bort möjligheten med vad som "helst innehåll". Adsense finns med under utvecklingsfasen, och har givit bra omkostnadsintäkter. Besökarantalet ökar just nu med 25% per månad under vår och höst. Trevligt med google, men vill ju finna bra innehåll. Grunden är gjord nu. Så det är dax för kvalítén nu tänkte jag.

Besökarna kommer för googleträff till adresslistor samt myndighetsförklaringar, samt 4 000 skriver direkt kommun.se
Jag har adwords där jag promotar skola, bibliotek, simhall, vård. (60 - 150 besök om dagen) Jag ville testa köpa lite besökare, för en del av adsensintäkterna. Men har ju bara adsense, så går förhoppningsvis jämt upp där.
Inkomsttips
Tänk långsiktigt!

Du kan satsa 30 procent av intäkterna på annonsering via Google AdWords, det boostar upp takten som användarna hittar till din site.

Var noga med att skapa kvalitet på din site. Lägg upp en sida där användarna kan skicka frågor och synpunkter om vad de saknar eller tycker borde förbättras.

Eftersom du har en bra besöksutveckling med + 25% per månad så tycker jag inte du ska bli för girig utan bida din tid fortsätt med små förfiningar. Intäkterna öjar ju även om du inte gör så mycket med siten.

AdSense är en bra intäktskälla för den typ av site du har, det skulle krävas aldeles för mycket jobb om du skulel sälja annonser själv.

Ett tips är dock att börja fylle subdomänerna med information och här är det ju nästan 300 kommuner så du kommer garanterat att ha ett heltidsjobb bara med att fylla på med info. Se då till att prioritera de befolkningsässigt största kommunerna först.

Tänk oxo på att inte göra en kopia av kummunernas egna sidor, de har ofta heltidsanställda webbansvariga som fyller på med info på deras egna sidor. För att tävla med dem skulle du säkert behöva ett 100-tal anställda. Du är själv nu, anpassa ambitionen till det så du inte tar dig vatten över huvudet. Håll stenhård kontroll på kostnaderna så de inte blir för stor del av intökterna.

Men som andra skrivit här i tråden så är det viktigt att du tillfö sånt som inte finns på andra ställen på webben och som gör din site unik.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 09:45 #10
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 189
Nya besökare 86%, så jag antar 14 % är återkommande.
Bounce rate 48,19 %
Medeltid på siten 1,33 min

Ja, jag har funnit en stil på subdomänerna, så är genomgånde och klasisk utformning tycker jag. Vad jag sett på guidesidor och för lokala siter, så får de ofta ojämnt innehåll. Och som besökare blir jag inte glad, när jag ser en siten som hävdar sig täcka hela Sverige, men helt hoppat över vissa delar, för att innehåll inte finns eller stoppats in. Typ väljer en lokal del av ett län, och får info om ett helt annat läns stad.

Jo, jag läste väl, om det var du, eller någon som sa sig ha sett en artikel om att 30% av adsenseintäkterna är lämpligt att återinvestera.

Jag har fått en mentor via Nyföretagarcentrum i Stockholm. Jag förstår att om man hoppar ned i båten och kör kommer man framåt med högre risk. Grejen är att jag köpte domänen för 1,5 år sedan för 10 000 kr, och nu så ser jag en god inkomstkälla under lång tid. Men som Ni säger, och jag tänkt, ska man inte bli för girig och snabbsälja ut platsen så att innehållet ej kommer att få plats.

Positioneringen av adsense verkar god, efter vad jag lärt mig av artiklar och dokumentärer runt google.

Tanken är att starta aktiebolag i början av 2009, för att ge mer tyngd och seriositet, men också att kunna skriva bra kontrakt med olika parter.

Det var en gång en man som sa, att jag borde fråga sjukhusen vad de har behov av. Jag håller nere kostnaderna på adwords, genom att köpa 37 öres ord, till sämre plats, men får flera besökare för samma peng. Jag har inte gått ut i media ännu, och tänkte väl se till att kunna ta emot besökarna lämpligt, innan dess.

Det är roligt att eventuellt kunna matcha de 290 st kommunerna. Grunden var att hjälpa mindre rika kommuner att få samma resurser som de rika. Då de har likartade behov och syften med sina medborgare och företagare. Så eventuellt vänder jag mig till en liten kommun, som är "gladare" att få samarbete.

Ja, Ni.... En fråga. Hur många besökare antas denna site komma upp till innan det börjar stagnera i besökartillväxt, om jag inte gör något åt återkommande besök?
Vad är normalt? 200 000 besökare i månaden?

Först blev jag lite besviken att "bara" gå för Sverige, men att översätta denna till olika språk, kan ju göra att den blir av typen visitsweden site.

Men som sagt först finn någon eller några stabila inkomstkällor, är tanken nu. Så aktiebolaget kan stå på fötter när det kommer igång. Jag vil ha AB för att inte krocka med min egen lön som programmerare på heltid.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017