Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


får jag neka personer att handla?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-10, 17:09 #1
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
En fundering som slog mig i natt. Får jag som affärsinnehavare neka personer att handla på ett lagligt sätt i dag?
Att jag kan neka dem att handla via faktura osv det inser jag. Men får jag neka dem att handla helt och hållet?
Låt säga en kund som alltid strular, eller liknande, Vad har jag för rättighet och skyldigheter. Någon som vet med säkerhet?
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 17:40 #2
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Du har rätt att neka att sälja till vem du vill. Så länge du inte har monopol på din vara, då kommer en annan lagstiftning halverst in och bökar : )

I fysisk butik i köpcentrum t.ex får man inte porta folk då det klassas som allmän plats. Däremot behöver man inte sälja något till personen!

Däremot ska man akta sig att neka att sälja.. det blir en massa negativ pr mot en själv!!
Fast jag förstår om det är någon jobbig kund.. skulle man vilja porta själv.. brukar bara le och försöka säga att det är "slut" ;D
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 17:45 #3
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
du kan porta ifrån köpcentra.. som de som har snattar osv blir ju portade.. så det måste ju gå.
men vem du vill sälja till avgör du ju själv sålänge du inte har monopol som redan sagts.
jag har nekat flertalet själv.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 17:55 #4
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jodå att det blir negativ PR mot en själv inser jag så väl. Men kunder som bara är trassel vill man ibland bara säga till att du är tyvärr inte välkommen här mer och dina ordrar kommer inte att expedieras. exempel

Kund 1 beställer varor, påstår att de är borta på posten. Vi skickar nya varor. Kund löser inte ut paketet. Vi hör inget förrän klagomålen över kronofogdekrav kommer till henne.

Kund 2 hör av sig och funderar över ett inkassokrav. Visar sig att kund 1 använt kund 2s personr för att beställa, pga att de bor på samma adress så har det gått att göra fast det inte borde fungera. Kund 2 vill att inkassokravet ska tas bort. Varorna är skickade och borde rimlingen kommit fram. Kund 2 nekar att höra av sig via telefon för att lösa det. Kundens mobilnr finns inte och kund 2 är inte intresserad av att lösa problemet med att hans personnr använts till falska beställningar han är enbart intresserad av att hans inkassokrav tas bort. Troligen bor kund 2 och 1 ihop och kör säkert detta på fler ställen.

I sådana fall vill jag bara skrika och säga att jag makulerar alla kronofogdekrav på bägge er kunder bara jag slipper se er igen......
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 18:24 #5
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
mervinst: Egentligen inte.. men visst, småbarn som snattat godis går ju på om någon skrämmer dom med att dom är portade : ) Allmän plats är allmän plats tills någon domare har bestämt sig att personen inte får vistas där! Frågan om alla köpcentra räknas som allmän plats vet jag inte, kolla bygglovet

Swecat: jag skulle nog göra som du tänkte... : D Verkar ju som dom har ett system för att luras?
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 18:34 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
polisanmäl det. låt dom inte komma undan för guds skull.. då gör du alla andra säljare en björntjänst.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 18:36 #7
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Swecat, om de verkar ha satt det i system så kan du ju alltid polisanmäla kund #1 (eller varför inte båda två?) för bedrägeri och urkundsförfalskning.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 19:43 #8
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Ja , du kan neka vem du vill i din butik.

Jag har tidigare haft 3 butiker i olika köpcentra/köpcentrum och suttit med i styrelsen i resp. köpcentra/köpcentrum.
Du som butiksinnehavare bestämmer vem du vill ha i din butik..

Positiv eller negativ PR, det är upp till dig.

//Lennart
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 19:57 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Om kunden hör av sig efter det att ett krav har gått till KF så hade jag bara ignorerat kunden. Eller jag hade besvarat mailen på ett trevligt och bestämt sätt, men aldrig gett efter för kravet. Självklart så har en kund rätt att bestrida en faktura, men det måste ske långt innan det att kravet når KF.

Vad gäller andra fallet så hade jag låtit inkassokravet gå till KF det också. Vill kunden inte lösa det så är det hans problem. Du har sträckt ut handen och vill han inte möta dig så får det vara hans problem. Jag hade dock släppt kravet om kund 2 gjorde en polisanmälan mot kund 1 och skickade en kopia på den till mig. Antingen så har kund 1 beställt i kund 2´s personnummer utan dennas kännedom (och det ska naturligtvis polisanmälas av kund 2 och inte av dig). Eller så har kund 2 faktiskt gjort beställningen och då ska han även betala.

Jag säger som jag alltid brukar göra – dalta inte med strulputtarna och fifflarna. Lägg istället all din energi på att ge bra service till dina skötsamma kunder.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 23:23 #10
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Du får neka att sälja till vem du vill så länge du inte gör det mot en särsild grupp (etnisk/sexuell etc).

Som privat näringsidkare har du inte någon som helst skyldighet att sälja till alla.

Driver du butik bestämmer du själv vilken du vill släppa in, du får dock inte neka en särskild grupp enligt ovan.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017