Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Subdomäntjänst!?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-23, 22:18 #1
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Funderar på att dra igång en subdomäntjänst(som ger bort "gratis" subdomäner till privatpersoner) och har ett par frågor:

Hur mycket trafik behöver en server med 10.000 subdomäner? Hur många gånger används en subdomän i snitt per dag? Klarar en vanlig server av att hantera så stort antal "träffar"(låt oss säga 1.000.000 träffar på 10.000 subdomäner).

Hoppas på svar från WN eller någon annan som är insatt i frågan.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-23, 22:47 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Subdomäntjänst är väldigt bandbreddssnålt.

En bra idé är att använda en single frame som redirect. Detta behöver max 1 kb HTML kod och då kan du även klämma in en popup där också. Så 1000000 träffar blir alltså 1 GB = 30GB per månad. Men varje subdomän har inte 100 besökare per dag. De som kommer registrera sig hos dig är unga människor, nybörjare och spammers. Och med tanke på att vissa blir inaktiva fort kommer du nog bara ha några få besökare per subdomän.

Prestandamässigt är det också väldigt vänligt. Tänk på att göra ett index för dina subdomäner i databasen. Annars går det trögt

Det du ska akta dig för är spammers. Folk kommer använda din tjänst för att lägga ut alla möjliga sorters spamsidor. Parten som blir spammad eller av något skäl inte gillar siten kommer gå på DIG och ditt webbhotell, de förstår inte att du har en redirectservice! Så för in ett avancerat filter så det blir lite krångel att registrera sig och där andra kan rapportera spam så du kan ta bort siterna. Förbehåll dig rätten att ta bort siterna utan varning och skriv en förklaring för de som ska rapportera spam att du har en redirectservice och hur det fungerar och att du inte har kontroll över dess innehåll.

Jag talar i erfarenhet av just WN's tjänst dot.nu där jag var involverad och som slutade olyckligt p.g.a ovannämnda.


EDIT:
Nu hoppas jag det var en redirectservice du talade om. Är det NS records du ska dela ut så missuppfattade jag DNS tjänster vet jag mindre om men de lär inte kräva mer trafik iallafall
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-23, 23:18 #3
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Om det bara är själva subdomänen du erbjuder bör du också göra det tydligt att du inte erbjuder webbutrymme. Kan ses som ganska oviktigt men om du inte gör det kommer du få hundratals mail angående ditt "webbhotell". Vi fick tidigare sådana frågor dagligen. "Hur mycket utrymme erbjuder ni?", "Har ni stöd för ASP?", "Hur gör jag för att lägga upp min hemsida?" osv. Phu!
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-23, 23:32 #4
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Det var inte mycket(30GB). Det hela låter mycket lovande.

Tjänsten ska erbjuda subdomäner från flera(ca: 10-15) olika domäner (dittnamn.domän1.com, dittnamn.domän2.com, ect).

Vad för hård/mjuk-vara behövs? Vilket "språk" bör skriptet som hämtar riktiga adressen ur databasen vara skrivet i? Vad bör man köra med för slags databas? Vad för serverlösning behövs? räcker vanligt webbhotell?

Och, det var en redirectservice(med single frame) jag snackade om.

Jag behöver bara grunderna så det blir rätt i början(vill inte lära mig den hårda vägen... igen).



EDIT: Tack för tipset Jacob.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-23, 23:59 #5
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jag har bara erfarenhet av Linux/PHP/MySQL och det fungerar bra. Men det borde fungera lika bra med vilket OS som helst samt i både ASP och Perl.

Det du måste kräva av DNS-tjänsten är att *.domän.com pekar på servern samt att din virtuella host på webbhotellet även den fungerar med wildcards(*.domän.com). Vad som sedan görs är att när någon knappar in silon.domän.com så uppfattar scriptet (som är indexfilen) det och jämför silon.domän.com med databasen och om den hittar något så skickar den iväg användaren till den riktiga siten.


Det här ämnet har dock redan tagits upp till viss del i tråden http://www.webmasternetwork.se/f4t85.html.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-24, 00:36 #6
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Så antalet domäner har ingen beydelse!?

Det jag ska kräva är att: samtliga domäner(*.domän1.com, *.domän2.com, ect) pekar mot server samt att stöd för wildvards finns.

1. Någon som vet ett bra webbhotell med hög uptime, 10 GB frafik, wildcards, flera domäner, (och givetvis, apache, mysql & php)till ett skapligt pris!? Uptime är väll den viktigaste punkten när man driver en sådan tjänst. De flesta Svenska webbhotellen är nere då och då, vilket inte får förekomma....

2. Någon som använt mylounge(http://www.mylounge.com/)? Något som rekomenderas?
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-24, 01:48 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by pontus@Sep 23 2003, 10:36 PM
1. Någon som vet ett bra webbhotell med hög uptime, 10 GB frafik, wildcards, flera domäner ...
Först bara, trafikmängden blir väldigt låg 10 gig behöver du inte, däremot blir antal hits högt i förhållande till antal gb/mb.

Få bra webbhotell accepterar wildcards, Jag rekommenderar att du kollar ut ett bra webhotell du gillar, enda kravet utöver dina personliga krav är statisk dedikerad IP-adress, dvs "Namebased" funkar inte, de flesta amerikanska hotell har dedikerad IP-adress .

Alt 1 Efter du har tecknat konto och fått din ipadress surfar du till tex ZoneEdit.com och skapar ett gratis "trail" konto där. Du får dns gratis till 5 st domäner och ZoneEdit har stöd för wildcards, där kopplar du dina 5 domäner till IPnummret du fått av din host, vips allt är klart!

Om du skulle behöva dns för fler domäner än 5 st så verkar som inte ha nån större koll, känner en som har 5 konton där a 5 domäner, unik email och fejkat namn verkar vara det som krävs :/

Alt 2 Om det är .com .net osv ... vi snackar om kan du köpa dina domäner på directnic och sedan köpa till deras dns tjänst för $5 per år, den kör "wild" och är stabil och billig.

I övrigt, läs Silons inlägg ang spammers här ovanför igen, jag la ner en redirectservice med runt 100 000 users för några månader sedan pga allt krångel, plus en viktig sak inga köpstarka surfare äger eller besöker websiter där webmastern inte kan dega 90 sek för en domän dessutom ingår singleframe redirect och mailforward ofta i domänen för 90 kr.

Svår grej att köra igång när en domän kostar runt $5.95 - $15 ... om syftet inte är välgörenhet.

Om du hittar ett hotell du gillar men är osäker på om det uppfyller kraven så posta ett mess här så kan vi tillsammans kolla så det lirar på det hotellet, brukar inte vara några problem att se.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-24, 04:36 #8
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Om du ska ta betalt kan du låta andvändaren betala med mobilen (SMS)
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-24, 15:26 #9
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Och då är det bara att kontakta mig

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-24, 22:28 #10
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
mydomain.com erbjuder gratis dns tjänster, där får man ha fler än 5 st också.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017