FAQ |
Kalender |
2003-09-29, 19:12 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nån som vet i vilken ände man ska börja felsöka när jag får felet att kundvagnen tappar varorna ungefär efter 1-2 minuter?
utgångsdatumet på cookien har jag satt på 98000 sekunder så kan det ju inte vara. Är novis på php så all hjälp skulle uppskattas defaultsesson inställingarna ser ut så här om det kan hjälpa? Directive Local Value Master Value session.auto_start Off Off session.cache_expire 180 180 session.cache_limiter nocache nocache session.cookie_domain no value no value session.cookie_lifetime 0 0 session.cookie_path / / session.cookie_secure Off Off session.entropy_file no value no value session.entropy_length 0 0 session.gc_maxlifetime 1440 1440 session.gc_probability 1 1 session.name PHPSESSID PHPSESSID session.referer_check no value no value session.save_handler files files session.save_pat /tmp /tmp session.serialize_handler php php session.use_cookies On On |
||
Svara med citat |
2003-09-29, 22:08 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har du session_start(); högst upp på alla sidor?
Det skulle kunna vara en lösning på problemet... |
|||
Svara med citat |
2003-09-29, 23:20 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ditt svar
Så här ser koden ut högst upp i shoppingcart.php, ser inte den koden du föreslog nånstans? Ser den riktig ut? if(!$session && !$ShoppingCart) //make sure this hasn't already been established { $session = md5(uniqid(rand())); //creates a random session value // sets a cookie with the value of session. // if it exists that is used // delete sessions more than 2 days old $today_date=date("Ymd"); $expired_date = $today_date - 20; mysql_query("DELETE FROM ".$prefix."store_shopping WHERE date>='$expired_date'"); //set the cookie to remain for 2 days SetCookie("ShoppingCart", "$session",time()+$site_cookie); |
||
Svara med citat |
2003-09-29, 23:51 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
Jag ser inte $site_cookie definierat någonstans, om detta är fallet så går cookien ut i samma sekund som den sätts. Testa att skriva SetCookie("ShoppingCart", "$session",time()+(2*24*60*60)); istället för SetCookie("ShoppingCart", "$session",time()+$site_cookie); så ska den hålla i 2 dagar... Jag skulle dock föreslå att du gör om systemet och lagrar artiklarna i sessionvariabler istället, då inte alla accepterar cookies. Mvh |
|||
Svara med citat |
2003-09-30, 00:13 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
"Jag ser inte $site_cookie definierat någonstans" Variablen ovan finns definierad i index.php och är satt till 86400 I index.php finns även denna koden include("shoppingcart.php");, så jag antar att det finns en koppling mellan index och shoppingcart Bör jag ändå pröva det du föreslog? |
||
Svara med citat |
2003-09-30, 00:33 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Då kan jag inte se varför cookien skulle tappa sitt värde efter 2 minuter...
Du kan ju prova att anropa cookien med: $_COOKIE['ShoopingCart']; istället för $ShoppingCart; Jag tycker att du ska byta till sessions, för de som inte tillåter cookies kommer inte at kunna lägga saker i kundvagnen. Men då kommer ni inte kunna ha saker sparade i 2 dagar hos användare som lämnar sidan, men jag ser ingen mening med det. Att använda riktiga sessions är enkelt och man slipper sätta egna cookies. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|