Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


USA på jakt efter streamingsiter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-07, 22:57 #1
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Standard USA på jakt efter streamingsiter?

Jag brukar eller brukade använda atdhe .net för att streama en del sport som inte visas på svenska kanaler. Sidan fungerade som en samlingsida för streaming, tror faktiskt inte att dom höll i källan utan mer streamade vidare. Vid nåt tillfälle körde jag en tracert som ledde till Sverige, till känd leverantör.


När jag nu besöker sidan så möts jag av en myndighetssida med information om att domt agit över domänen. Frågan är hur dett är möjligt? Varför går det t.ex. inte att göra så med piratebay etc?
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 07:46 #2
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av se7en Visa inlägg
Jag brukar eller brukade använda atdhe .net för att streama en del sport som inte visas på svenska kanaler. Sidan fungerade som en samlingsida för streaming, tror faktiskt inte att dom höll i källan utan mer streamade vidare. Vid nåt tillfälle körde jag en tracert som ledde till Sverige, till känd leverantör.


När jag nu besöker sidan så möts jag av en myndighetssida med information om att domt agit över domänen. Frågan är hur dett är möjligt? Varför går det t.ex. inte att göra så med piratebay etc?
Det är väl lagarna i USA som gör att dom kan plocka åt sig domäner och stänga ner webbplatser har jag för mig? Bara i USA då förstås och inte på vår sida av planeten.
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 13:22 #3
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Använde också den sidan, främst för nhl

Och som razor säger så kan de (för tillfället) endast ta namn som är reggats via registrarer i USA om jag förstått det hela rätt.
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 13:35 #4
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av icehole Visa inlägg
Använde också den sidan, främst för nhl

Och som razor säger så kan de (för tillfället) endast ta namn som är reggats via registrarer i USA om jag förstått det hela rätt.
EU lär väl ta sig den friheten förr eller senare också. Finns ju annars exempel på hur operatörerna blockar siter i deras DNSer och det är väl illa nog. Eller att telenor (och fler?) stryper hastigheten för vissa torrent-klienter i deras mobila bredband. Fast det är nog snarare för att telenor är snåla med bandbredd än något annat. Även fast det ska vara obegränsat.
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 13:49 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av razor Visa inlägg
EU lär väl ta sig den friheten förr eller senare också. Finns ju annars exempel på hur operatörerna blockar siter i deras DNSer och det är väl illa nog. Eller att telenor (och fler?) stryper hastigheten för vissa torrent-klienter i deras mobila bredband. Fast det är nog snarare för att telenor är snåla med bandbredd än något annat. Även fast det ska vara obegränsat.
Det brukar väl stå i avtalen att man inte får missbruka tjänsten så att man påverkar andra kunder.

Tror faktiskt inte att EU skulle göra något liknande såvida det inte handlar om terrorism.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 14:07 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Samma sak med tvshack.net som man även haft som kund, USA som land är dom största kriminella maffian på denna värld. Man får nog kalla deras befolkning uber korkade med då dom behöver ha 1 miljon sidor varningstexter på allt med.

En domän kan aldrig vara olaglig i sig, samtidigt som en domän är global och bara för en sak är olagligt i USA så behöver det ju inte vara det i andra länder.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 16:00 #7
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det brukar väl stå i avtalen att man inte får missbruka tjänsten så att man påverkar andra kunder.

Tror faktiskt inte att EU skulle göra något liknande såvida det inte handlar om terrorism.
Ja, det brukar väl det. Men då tycker jag snarare problemet är begränsningar i deras nät. Eller? Det fula är att det smygs in och att det inte står klart och tydligt vad som gäller. Istället får man plocka fram förstoringsglaset och försöka tolka deras avtal och se om man hittar något som svagt antyder till att det inte går att göra vissa saker.

Tror inte heller EU skulle gå så långt. Inte nu i alla fall
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 20:38 #8
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
allright, då förstår jag bättre. men va i hela friden gör Homeland Security i det här ärendet? Om nu inte atdh e.net sponsrat terrorism?

Om någon så hade väl USA stängt av tpb .org? Kan det ha md domänen att göra, dvs. .net?
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 08:25 #9
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
det är ICE som har agerat

att det är en .net spelar ingen roll, de har gjort samma med andra extensions inkl. .com och .us
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 12:05 #10
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
USA som land är dom största kriminella maffian på denna värld. Man får nog kalla deras befolkning uber korkade med då dom behöver ha 1 miljon sidor varningstexter på allt med.
Grundlöst USA-hat. Att avfärda amerikaner som "korkade" är ovanligt korkat. USA är inte som kommunist-Sverige, helt sant. Vi är vana att staten går in och petar överallt medan man i USA av tradition har överlåtit en hel del till marknaden och domstolarna, på gott och ont.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017