FAQ |
Kalender |
2006-04-12, 02:46 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag undrar kort och gott varför UPS:er brukar vara så dyra vid co-location-paket? En server är väl inte så extremt krävande? Det finns 500VA UPS:er att köpa för under tusenlappen inkl moms (och en sådan torde klara av de flesta billigare servrar i flera minuter utan problem), så varför brukar webbhotellen vilja ha runt 2-300 kr extra per månad enbart för anslutning av en colo-server till UPS? Jag personligen skulle gärna köpa min egen UPS (som påpekat finns det 500VA för under tusenlappen), och placera i serverhallen, men jag antar att webbhotell normalt sett inte brukar tillåta sådant? Så; Vad är det som gör UPS så dyrt, och varför inte låta kunderna ansluta sina egna UPS:er? Har funderat på detta ett tag och skulle vilja ha litet klarhet i det. Tack på förhand. |
||
Svara med citat |
2006-04-12, 03:12 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
UPS är dyra saker, en 500VA UPS klarar kanske hantera en server några minuter ja. Men UPS i datacenter brukar vara på 40kVA och mer och oftast flera sådana.
Sedan ska datacenter UPS klara mer än några minuter, ska kunna gå på UPS 24/7 eller diesel generator går igång. Inköppriset på en sådan UPS ligger på runt 200-300 tusen, sedan kanska extra battripack för några 100 tusen till. Samtidigt ska en UPS undethållas och batteri bytas efter visst antal månader och bara det blir en stor kostnad. Alla vettiga leverantörer ingår dock UPS som standard hos och alla faser går redan via UPS. |
||
Svara med citat |
2006-04-12, 03:17 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller blir det helt enkelt för mycket krångel/platsbrist med att låta kunderna använda egna UPS:er? |
||
Svara med citat |
2006-04-12, 03:20 | #4 | ||
|
|||
|
Ta och kom ut på IRC nu #webmasternetwork @ quakenet innan vi fyller en tråd igen med extrem många inlägg.
Självklart får du ha egen UPS hos colo fast du får ju betala för platsen får du tänka på. Inte precis att du får platsen gratis. |
||
Svara med citat |
2006-04-12, 09:34 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förmodligen får du betala för den plats UPS:en tar upp och då blir det dyrare. Du för dessutom in ännu en felkälla. Går levernatörens UPS sönder är det deras problem att åtgärda det - går din sönder är det ditt eget problem.
Vi kommer själva att byta leverantör inom kort och jag har inte lyckats hitta en enda leverantör som känns seriös där inte UPS ingår. Skillnaden ligger snarare i om det finns diesel eller inte.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2006-04-12, 18:08 | #6 | ||
|
|||
|
Citat:
Men lite nyfiken till vilka du ska flytta till? Dom större brukar dock ha disel, men oftast i vilket fall som hellst så brukar finnas flera faser in med för att ett avbrott ska bli skitliten. |
||
Svara med citat |
2006-04-12, 23:44 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Billiga colocationleverantörer som PRQ och Crystone har inte UPS som standard. Det är förstås ett medvetet val från deras sida för att hålla nere kostnaden - och som det nämnts i tidigare trådar, hur ofta är det strömavbrott i stan egentligen? För mig som kund är det ett medvetet risktagande. UPS skulle kosta några hundra mer i månaden, hur mycket förlorar jag på ett kortare strömavbrott? Ett längre strömavbrott kommer antagligen ändå påverka andra delar av kedjan, se hur det blev när det var mörkt i Kista.
Jag har haft mer problem med strulande UPSer än strömavbrott genom tiderna.. Kul när all el funkar utom i serverhallen där det är kolsvart och tyst.. |
|||
Svara med citat |
2006-04-12, 23:54 | #8 | ||
|
|||
|
En UPS handlar mer än att skydda vid elavbrott, även för skydda utrusstning för dålig el och ström spikar av olika slag. Och SCSI diskar som arbetar massor och gjort det några månader brukar inte gilla sådana avbrott.
|
||
Svara med citat |
2006-04-13, 00:22 | #9 | |||
|
||||
|
Det finns begagnade (renoverade) UPS:er som inte kostar skjortan men visst kostar ett backupsystem med batteri/diesel många sköna pengar i inköp och underhåll. Därför är det inte så konstigt att priskillnaden är hyfsat stor.
Vitsen med en liten skrivbords-UPS skulle väl vara att kunna stänga ned servern snyggt vid ett ev. strömavbrott men det skulle ju i så fall behöva ske tämligen omgående efter att strömmen försvunnit. De billiga skrivbords-UPSerna brukar heller inte ha speciellt bra överspänningsskydd om ens något. Nej, är du intresserad av att vara skyddad är mellanskillnaden nog värd att betala för att få riktig UPS istället för ultralightvarianten. Snålhet bedrar vishet. |
|||
Svara med citat |
2006-04-13, 03:01 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
DCS har fullföljt sin del av avtalet och det har fungerat mycket bättre än tidigare leverantör. Vi flyttar till Internet Borders hall i Stockholm med Telenor som ny internetleverantör.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|