FAQ |
Kalender |
2010-03-30, 07:28 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har precis börjat använda mig av split A/B (slumpa olika annonser) för att testa olika typer av annonser hos Adsense. Återstår att se om det blir några större skillnader. Vad har ni för erfarenheter av split A/B-tester? Har ni kommit fram till något revolutionerande? Framförallt, är det en fördel i sig att rotera split A/B för att annonserna ser olika ut vilket gör att besöker inte vänjer sig och således uppmärksammar annonsen mer? Dvs i kronologisk ordning #Igår. Bara blå annons - CTR 2% #Idag. Test. svart annons - CTR 5% #Idag. Test. blå annons - CTR 1% #Idag snitt. - CTR 3% = !! Svart annons = bra !! #Imorgon. Efter svart annons - CTR 3% (dvs mindre än 5%) Om ni förstår vad jag menar? Det är främst färgen på länktexten jag ändrar. Har aldrig trott på att ha helt annorlunda färger på bakgrunder, lägga till ramar osv. Eller, bör jag testa det också? Några andra tips? |
|||
Svara med citat |
2010-03-30, 09:18 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är det bara rubrikerna du ändrar färg på?
Jag var ganska nöjd med 3% clickrate på en av mina sidor. Flyttade en meny och la en banner där istället. Hoppat upp till hela 6-7% på samma sida under 1 månads tid. Otroligt nöjd. På min andra sida går det inte lika bra, legat på ca 0.8% och efter lite tester är jag nere på 0.67%... Kör med blåa länkar. |
||
Svara med citat |
2010-03-30, 15:27 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror man måste hela tiden veta vad det är man "säljer" när man sätter in olika annonser. Att ha en skrikig annons tex stjäl ju uppmärksamhet från en besökare som kanske lämnar i förtid. Att ha en annons på ett ställe där man logiskt sett skulle haft en meny (gör också så ibland) är ju att göra det svårare för besökaren som kanske lämnar i förtid.
Det är ju trots allt CTR*antal besökare som är viktigt. Sen beror det ju mkt på sajt, en sajt som är mestadels förstagångsbesökare har ju inte lika mycket att förlora (inte så stor kostnad) på att vara svårnavigerad för antal besökare kommer förmodligen vara konstant ändå. Provade tex att sätta en stor rektangel först i texten men det såg helt enkelt förjäkligt ut Spammade ner sidan totalt. Sen skulle kanske CTR gå upp men omöjliggöra alla inlänkar i framtiden... Kul att höra att du lyckades iaf. Jag har mestadels ändrat färger, på vissa sidor gjort en annonstyp som helt bryter av mot mönstret och för en del slumpat in bildannonser. Får se hur det går nu. |
|||
Svara med citat |
2010-03-30, 16:35 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kör du med ett annonshanteringssystem kan du ju dessutom rotera mellan flera olika annonser hela tiden och snabbare få ut vettig statistik.
|
|||
Svara med citat |
2010-03-31, 02:44 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag antar att Google Annonshanteraren är en sån tjänst? Har inte riktigt orkat sätta mig i den, men det kanske är dags då.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|