Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kortbetalning i kassa + underskrift

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-04, 15:17 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Standard Kortbetalning i kassa + underskrift

Om man betalar med kort i kassa och expediten drar kortet utan kod, legitimation eller underskrift, är detta okej rent juridiskt?
Oläst 2011-07-04, 15:23 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Har märkt att Mcdonalds gör det ofta nu för tiden, speciellt i drivein. Gäller säkert ett maxbelopp på typ 200kr eller något som dom har avtalat med banken om.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 15:30 #3
Supermoderator

Supermoderator

Kan nog vara på det viset. Tycker det direkt sänder en signal om att det är en oseriös verksamhet men det gör väl kanske vare sig från eller till när det gäller McDonalds iofs
Oläst 2011-07-04, 15:33 #4
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Vet inte om reglerna ändrats det sista men det är säljaren som har bevisbördan att det verkligen är du som handlat. Dvs om du reklamerar ett köp som gjorts på ditt kort och butiken inte kan styrka att det är du som genomfört köpet (kod, underskrift på kvitto) så får butiken stå för köpet och ditt kort debiteras inte för inköpet.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 15:37 #5
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Jag glömde pin-koden till mitt visakort för ett tag sedan. Nordea tog över 2 veckor på sig att skicka ut en ny pinkod, så jag upptäckte snart att MÅNGA butiker accepterade betalning utan pin, med ID+underskrift istället. Hur avtalen mellan kortföretag/banker/butikerna ser ut kan jag ej uttala mig om.

Jag hade noterat att t.ex. burger king alltid gjort detta men hade ingen aning om att det fungerade mer eller mindre varsomhelst
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 16:20 #6
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
En liknande fråga, när jag och kompisarna kör drive-in på McDonalds brukar jag säga till att jag inte kan pinkoden när jag ska betala med någon annans kort, så har jag alltid fått ett kvitto att skriva under. Det är enklare så än att den som sitter i baksätet ska tränga sig fram och skrina in koden. Men senast jag var där vägrade dem låta mig göra så. Och självklart var den som skulle betala extremt paranoid och inte vågade lämna ut pin-koden...

Måste man ha pin-kod för att handla? Märkte även att de bytt kortläsare sen jag var där senast, så alla system kanske inte stödjer att handla utan pinkod?
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 16:52 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om man betalar med kort i kassa och expediten drar kortet utan kod, legitimation eller underskrift, är detta okej rent juridiskt?
Juridiskt är det helt ok. Men skulle du bestrida köpet mot din bank, ligger det på säljaren att bevisa att det faktiskt är du som har gjort köpet. Det blir så klart omöjligt om de varken har PIN eller underskrift som verifikation.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 16:56 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
En liknande fråga, när jag och kompisarna kör drive-in på McDonalds brukar jag säga till att jag inte kan pinkoden när jag ska betala med någon annans kort, så har jag alltid fått ett kvitto att skriva under. Det är enklare så än att den som sitter i baksätet ska tränga sig fram och skrina in koden. Men senast jag var där vägrade dem låta mig göra så. Och självklart var den som skulle betala extremt paranoid och inte vågade lämna ut pin-koden...

Måste man ha pin-kod för att handla? Märkte även att de bytt kortläsare sen jag var där senast, så alla system kanske inte stödjer att handla utan pinkod?
Det är helt och hållet upp till säljaren att bestämma. Möjligen så kan det även vara reglerat i avtalet mellan säljaren och den inlösande banken. Men det finns alltså ingen lagtext som säger det ena eller det andra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 17:05 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

ID+underskrift är givetvis giltigt även det, PIN krävs inte.

Däremot kräver vissa butiker det, för att de i deras avtal har mer ansvar för fejk-transationer om de sker utan PIN.

Om butiken struntar i att kolla PIN/id/signatur är det mer deras problem än ditt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 19:50 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Allt handlar om kostnader, är billigare skita kräva massa pin och underskrifter.

Betydligt billigare ta några smällar, kan inte vara så vanligt att någon försöker handla McD på någon annans kort.

Dom klarar hantera mer kunder snabbare, och så slipper kunderna bakom i kön bli arga på idioten före inte kan sin pin eller så överseriösa idioter som ska ta 1 minut för att skriva en underskrift så överseriöst på ett jävla McD kvitto.

Nästan alla gör så när det gäller belopp på under 200, samma sak i baren det kostar mer att ta id eller pin än bara dra kortet.

Jag hade bara blivit arg om dom hade krävt mig på sådant för småbelopp, då hade jag aldrig handlat mer på det stället.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017