FAQ |
Kalender |
2009-01-26, 13:05 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Hur fungerar det med typsnitt? Låt oss säga att jag köper tysnittet Caflisch Script, hur fungerar rättigheterna för detta sedan? Låt oss säga att jag gör en webbsida åt en kund och använder typsnittet i deras header och i rubriker. Låt oss även säga att jag gör en helt ny logotyp där jag använder typsnittet. Måste kunden även då köpa en licens av typsnittet? Eller räcker det att jag äger den? |
||
Svara med citat |
2009-01-26, 14:11 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du köper ett typsnitt så finns det ett användningsavtal där du köper det så läs där är ett hett tips.
I det fallet att du använder samma typsnitt till flera kunder så anser jag att det är eg företaget som skall köpa licens för typsnittet då det är de som nyttjar rätten att använda det på sin hemsida. |
||
Svara med citat |
2009-01-26, 14:51 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-26, 14:55 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Handlar detta bara om när kunden själv ska kunna använda typsnittet, dvs skriva med det?
Eller även när man har en logga i esp där det finns ett par bokstäver? Att jag undrar beror på att vi till ett projekt köpt en logga som har 3 bokstäver och jag har ingen aning om vad det är för typsnitt och personen som gjorde den har avlidit. |
|||
Svara med citat |
2009-01-26, 16:17 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
för att ta reda på typsnittet, om ni vill, vilket akn underlätta för framtida arbete. |
||
Svara med citat |
2009-01-26, 16:48 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack grinditwp - hade glömt det
Nu vet jag att det troligen är Adobe Caslon som jag har - har väl kommit med någon Adobe produkt. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|