Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur få företagen att nappa?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-09, 15:09 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Jag startar just nu en jobbportal och det känns nästan omöjligt att få företag att platsannonsera hos mig, jag har ju inga arbetsökanden eller arbetsgivare. Jag har skickat ca 100 riktade e-post och erbjudit den person som är ansvarig för rekryteringen på företaget att platsannonsera gratis i 2 månader, men inget napp än. <_<

Jag har tyvärr inga kontakter som kan tänka sig att annonsera hos mig, så det ser mörkt ut just nu. Men jag kommer så klart inte ge upp, men vill gärna höra hur ni skulle ha gjort!

Ska jag skippa de "superpersonliga" e-posten dvs "Hej Jonas, jag skulle vilja inleda ett samarbete med dig eftersom Nordea...osv) och börja skicka ut större volymer e-post utan t.ex namn på personer/företag? Eller är e-post dumt i början dvs måste jag ringa till företagen istället?



Tack på förhand!
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 15:17 #2
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Min erfarenhet är att e-post är uteslutet då man först ska få kontakt med företag. Ring upp och försök få till ett möte / demo, fungerar så mycket bättre.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 15:22 #3
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Citat:
Originally posted by Perben@May 9 2009, 15:17
Min erfarenhet är att e-post är uteslutet då man först ska få kontakt med företag. Ring upp och försök få till ett möte / demo, fungerar så mycket bättre.
Jo jag förstår det, men möten kan jag inte ha eftersom jag driver mitt bolag från utlandet. Men kanske skaffa Skype och börja ringa kanske?
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 17:26 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det är det eviga gisslet med den typen av tvåvägssajter. Det kräver väldigt mycket arbete eller resurser för att få dom att lyckas idag och även då är det tufft. Att ringa är nog ditt bästa val, företag ser på det med helt andra ögon då än om det kommer ett anonymt mail.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 17:56 #5
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 9 2009, 17:26
Det är det eviga gisslet med den typen av tvåvägssajter. Det kräver väldigt mycket arbete eller resurser för att få dom att lyckas idag och även då är det tufft. Att ringa är nog ditt bästa val, företag ser på det med helt andra ögon då än om det kommer ett anonymt mail.
Absolut kräver detta en hel del jobb, även som du skrev gällande från vilken ända man ska börja på. Jag har löst detta med att hitta jobbsökanden trots att det inte kommer bli så lätt, men allt hänger på att jag får in några företag som platsannonserar hos mig nu...
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 18:23 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Du investerar antingen i marknadsföring eller i en person som jobbar i sverige med möten. Det är nästan omöjligt för dig att få något seriöst företag att annonsera ut sina jobb på en okänd sida, att det är gratis har ingen betydelse. Just nu är det svårt att hitta jobb så det är inte till din fördel.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 19:34 #7
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
eller så kan det vara till fördel, om man lyckas få igång siten. Vad händer då den dagen det finns massor med jobb att annonsera ut?

Men, denna typ av site kräver investeringar vad gäller både tid och pengar. Har man inte myckat av båda är det nästan dömt att misslyckas på förhand, även om ideen är super och det finns en plats i nischen.

Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 12:22 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det finns hur många jobbsökarsiter som helst idag.

Vad är det som gör sajten unik och värd för en arbetsgivare att lägga ned tid på den?

Jag brukar bli uppringd av ett gäng såna siter för att de vill att man ska annonsera efetr folk via dem. Men det ger sällan något för mig som arbetsgivare, det måste till en stor volym med kvalitativa sökande på siten för att det ska vara intressant.

manpower har en strategi där de lusläser arbetsförmedlingens webbplats efter nya annonser och så ringer de upp mig när jag lagt ut en annons på AF och frågar om de får lägga ut min annaons gratis på deras webbsite.

Jag kan säga att jag var mycket skeptisk trots att de var ett välkänt företag som ringde, det brukar alltid vara något mysko när det ringer telefonsäljare.... Kommer det emejl från okända brukar jag radera direkt om mitt spamskydd missat det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 15:21 #9
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@May 10 2009, 12:22
Det finns hur många jobbsökarsiter som helst idag.

Vad är det som gör sajten unik och värd för en arbetsgivare att lägga ned tid på den?

Jag brukar bli uppringd av ett gäng såna siter för att de vill att man ska annonsera efetr folk via dem. Men det ger sällan något för mig som arbetsgivare, det måste till en stor volym med kvalitativa sökande på siten för att det ska vara intressant.

manpower har en strategi där de lusläser arbetsförmedlingens webbplats efter nya annonser och så ringer de upp mig när jag lagt ut en annons på AF och frågar om de får lägga ut min annaons gratis på deras webbsite.

Jag kan säga att jag var mycket skeptisk trots att de var ett välkänt företag som ringde, det brukar alltid vara något mysko när det ringer telefonsäljare.... Kommer det emejl från okända brukar jag radera direkt om mitt spamskydd missat det.
He he, du är skeptisk mot MANPOWER och inte mot arbetsförmedlingen som tvingar folk att söka jobb som dom inte är intresserad av. Företag betalar stora summor för att slippa rekryteringsprocessen och väljer att anlita rekryterare i många fall, om vi antar att du väljer att lägga ut en annons på ams hemsida där du söker t.ex en IT konsult. Då är jag ganska säker på att du kommer få läsa CV'n i ett par veckor alltifrån städare som kan "datorer och sånt" till folk som inte vet vad en dator är, har du inget att göra på jobbet så kan det ju vara något att fördriva tiden med, men behöver du en skicklig snubbe på plats så fort som möjligt så är det en helt annan femma. Jobbprtals marknaden omsätter ca 4 miljarder kronor årligen, så visst finns det företag som tycker att det finns bättre alternativ än Arbetsförmedlingen...
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 16:09 #10
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Vad är det som gör din sida bättre än AMS då? Varför skulle man vilja använda just din sida?
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017