Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domännamn som inte används?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-11, 18:07 #1
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Standard Domännamn som inte används?

Hej,

Har försökt övertyga en innehavare av ett domännamn under .SE att jag är intresserad av namnet och att jag kan tänka mig att betala för överlåtandet, men det var som att köra huvudet i väggen. Det intressanta är att första kontakten togs för säkert sju år sen och då var svaret att han inte var intresserad eftersom han hade planer för domänen.

Så här i efterhand så undrar jag vad det är för planer, eftersom domänen fortfarande är registrerad, men inte pekad i DNS.

Är det bara att bita i det sura äpplet och släppa det eller finns det något mer jag kan göra?

MVH/
Jonne
Webverket.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 18:27 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det du kan göra är att inse att domäner har ett värde precis som fastigheter och tomter. Och alltså ge ett marknadsmässigt bud eller lägga ned.

Jag har gett bort domäner till idéella föreningar och små orter som ville göra något bra med domänen. Jag skulle aldrig ge bort en till en kommersiell aktör, varför skulle någon göra det?

Det är som att jag skulle be dig att ge mig ditt lantställe med motiveringen att ändå aldrig är där.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 19:10 #3
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Det du kan göra är att inse att domäner har ett värde precis som fastigheter och tomter. Och alltså ge ett marknadsmässigt bud eller lägga ned.
Jag har inget problem med att domännamn har ett värde. Dock är det svårt att uppskatta ett marknadsmässigt värde på en domän som i stort sett aldrig använts till något, och de senaste åren inte ens pekats i DNS... Jag förutsatte helt enkelt att ägaren inte var intresserad eftersom min trevare avfärdades med att det fanns planer för domänen.

Citat:
Jag har gett bort domäner till idéella föreningar och små orter som ville göra något bra med domänen. Jag skulle aldrig ge bort en till en kommersiell aktör, varför skulle någon göra det?
Jag håller med till 100%. Men tänk dig in i min situation, om det varit dig jag kontaktade. Hade du inte föreslagit en rimlig summa om du kunde tänka dig att sälja?

Citat:
Det är som att jag skulle be dig att ge mig ditt lantställe med motiveringen att ändå aldrig är där.
Nja, att jämföra Intellectual Property med fysisk dito blir aldrig bra, men jag förstår hur du tänker.
Webverket.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 20:56 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det svarar jag också alltid. Det sänder signalen att domänen har ett syfte och är dyr.

Vill man få respons måste man nästan lägga ett bud. Vilket bud man lägger är dock svårt att säga men 30-50% av ditt tak kan vara rimligt. Får man inge svar då heller är ma antagligen inte i samma "ballpark" och då är det inte mkt att göra.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 21:44 #5
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Aha, då förstår jag. Kanske skall göra ett försök igen då.

Tack!
Webverket.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 23:13 #6
Lucas Welander Lucas Welander är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 19
Lucas Welander Lucas Welander är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 19
Tänk såhär också; om du har varit ute efter den i sju års tid så måste den ha ett värde för dig. Om du hade tänkt att tjäna pengar på sidan och domänen är väldigt viktigt för din produkt så kan du tjäna in domänkostnaden rätt fort. Då kan det vara på sin plats att ge ett litet större bud just för att köparen ska känna att han gör ett klipp samtidigt som du vet att du kan tjäna in kostnaden relativt enkelt.

Blir en win-win situation för båda. Men du som har en tänkt sida till domänen kommer förmodligen tjäna bra mycket mer över 5 år än vad föregående ägaren gjorde på att sälja den till dig. Så att det kan ta emot och erbjuda 10' för en domän kan jag förstå men tänk alltid ett steg eller två längre. På 5 år kanske du har tjänat 50' på sidan eller rentav 500' och då är 10 000 inte så mycket pengar längre.
Lucas Welander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 23:25 #7
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Webverket.se Webverket.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Tyvärr är det inte en domän som kommer att dra in några pengar. Om så varit fallet hade jag givetvis försökt "chocka" ägaren med en säck pengar...
Webverket.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-11, 23:42 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Webverket.se Visa inlägg
Tyvärr är det inte en domän som kommer att dra in några pengar. Om så varit fallet hade jag givetvis försökt "chocka" ägaren med en säck pengar...
Ger den inga pengar så är det frågan om det är värt besväret? Jag hade försökt hitta ett ledigt alternativ istället.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-12, 13:39 #9
hankey hankey är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 2
hankey hankey är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 2
Jag skulle antagligen inte ens bry mig om att svara på din trevare om du inte skrev en summa, det är alldeles för många därute som tror att de kan få domäner gratis.
hankey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-13, 09:19 #10
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Det du kan göra är att inse att domäner har ett värde precis som fastigheter och tomter. Och alltså ge ett marknadsmässigt bud eller lägga ned.

Jag har gett bort domäner till idéella föreningar och små orter som ville göra något bra med domänen. Jag skulle aldrig ge bort en till en kommersiell aktör, varför skulle någon göra det?

Det är som att jag skulle be dig att ge mig ditt lantställe med motiveringen att ändå aldrig är där.
This.

Tiotecken
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017