Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DNS-problem?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-21, 01:40 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Har ett antal olika domännamn för vilka jag använder DNS via Zoneedit och pekar vidare till mina websidor.

Det tar otroligt lång tid att komma in på några av dessa websidor till och från. Har försökt undersöka själv för att se vad det beror på men är så pass slumpvis så att jag inte kan komma fram till någon slutsats. Beroende på varifrån jag ansluter (har testat från olika shellkonton på olika platser i världen) så tar det olika lång tid att komma åt sidorna (och då beror det inte på routen). I vissa fall sker en timeout och jag får inte fram sidan alls.

Funderar på om det är så att DNS:erna hos Zoneedit är så långsamma (överbelastade?) så uppslagningarna därför tar så lång tid men det verkar inte heller stämma.

Någon som har erfarenhet av liknande problem och förslag på vad jag kan testa med? Problemet är ju också att namnen cachas lokalt och på så sätt går det inte att testa i full skala på något smidigt sätt. Är så svårt att prova på något enkelt sätt eftersom den lokala dnsen mellanlagrar info för uppslagningarna och iomed att jag inte har tillgång till så många ställen med olika dns:er är det svårt att kolla själv.

Märker någon av er lång "uppslagstid" för exempelvis mina sidor www.flirta.se , 3w.se eller www.user.se? Tänker alltså inte främst på tiden det tar att ladda ner websidan (parsa html-koden). Fast är även intressant att höra om det tar väldigt lång tid att ladda ner sidan (dvs pga seg uppkoppling?). Blir inte klok på det här...

Tacksam för tips och förslag om det så bara är att ni kollar hur lång tid det tar för er att ladda sidan. Tillsammans med resultatet skriv då gärna vilken ISP (dns) ni använder er av.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 01:55 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Jag tycker det låter som att den som levererar din uppkoppling har överbelastade DNSservrar.

För mej funka dina siter bra ... mycket bra ... och nu är zoneedit som mest belastade ... USA primetime! 23:48 svensk tid ...

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 02:07 #3
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Fruktansvärt sega att komma åt hos mig... sitter på skit-Telias ADSL för tillfället...
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 02:07 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by WN@Nov 20 2003, 23:55
Jag tycker det låter som att den som levererar din uppkoppling har överbelastade DNSservrar.

För mej funka dina siter bra ... mycket bra ... och nu är zoneedit som mest belastade ... USA primetime! 23:48 svensk tid ...

WN
ah okej, kanske kan vara så ändå.
men är lite smått tveksam just eftersom att jag provat från flera (5 olika) ställen runt om i världen och fått olika lång fördröjning innan dom laddats. kan ju iofs också bero på att deras dns:er isf också är överbelastade.

ska prova att byta till en annan dns här och se om det blir bättre.

tack för det snabba svaret.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 02:09 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Nov 21 2003, 00:07
Fruktansvärt sega att komma åt hos mig... sitter på skit-Telias ADSL för tillfället...
märker du av samma tendens mot några andra sidor på nätet?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 02:18 #6
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
jag rekommenderar http://www.afraid.org som dns, fungerar utmärkt för mig.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 02:52 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
jag rekommenderar http://www.afraid.org som dns, fungerar utmärkt för mig.
okej, svårt att veta vad som fungerar utmärkt. med tanke på att mitt problem upplevs så olika är det svårt att veta exakt vad det beror på.

Att byta dns-inställningar för alla domäner utan att det ger resultat skulle innebära bortkastad tid och grymt mycket jobb. Vill därför försöka i detalj klargöra exakt vad problemet beror på. Har köpt in ett nytt konto för att lagra mina sidor på för att försöka lösa eventuella bandbreddsproblem, men eftersom det är väldigt tveksamt om det beror på bandbredden är det svårt att veta hur jag ska göra.

och verkar väldigt svårt att komma fram till något vettigt.

Hur man upplever mina nuvarande sajter verkar ju säga mig lika mycket som tidigare... dvs ingenting:
Citat:
För mej funka dina siter bra ... mycket bra ... och nu är zoneedit som mest belastade ... USA primetime! 23:48 svensk tid ...
är ju ganska stor kontrast till:
Citat:
Fruktansvärt sega att komma åt hos mig... sitter på skit-Telias ADSL för tillfället...
..och det med nästan inget tidsmellanrum alls att tala om.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 04:13 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 21 2003, 00:52
okej, svårt att veta vad som fungerar utmärkt. med tanke på att mitt problem upplevs så olika är det svårt att veta exakt vad det beror på.
Om responstiden är lång pga zoneedit blir den det 1 st gång per dygn om din isp's dns är inställd på normala 24 timmar.

Gångerna i mellan 1 gång per dygn skall din ISP's dns svara utan att fråga zoneedit, alltså från cachen.

dvs. Trögt hela tiden = inte zoneedit snarare din ISP.

Det var ut efter den logiken jag svarade som jag gjorde.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 04:22 #9
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av WN
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
okej, svårt att veta vad som fungerar utmärkt. med tanke på att mitt problem upplevs så olika är det svårt att veta exakt vad det beror på.
Om responstiden är lång pga zoneedit blir den det 1 st gång per dygn om din isp's dns är inställd på normala 24 timmar.

Gångerna i mellan 1 gång per dygn skall din ISP's dns svara utan att fråga zoneedit, alltså från cachen.

dvs. Trögt hela tiden = inte zoneedit snarare din ISP.

Det var ut efter den logiken jag svarade som jag gjorde.

WN
okej jo det är ju helt sant. men isåfall borde ju alla domännamnsuppslagningar vara lika sega eftersom de alla frågar samma namnserver så länge de redan cachats en gång. och de andra är ju faktiskt inte sega, vilket de då borde vara. så det verkar ju lite motsägelsefullt då?

men var blandannat av den anledningen jag frågade Seattlegrunge om det var likadant med övriga. vilket det inte är för mig.

därför känns det som ingen exakt orsak går att fastslå? fast det är kanske jag som tänker fel.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-21, 04:24 #10
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by fj0ttis@Nov 21 2003, 00:18
jag rekommenderar http://www.afraid.org som dns, fungerar utmärkt för mig.
afraid.org klarar inte wildcards av subdomäner va?

någon som har förslag på andra gratis-DNS-ställen som kan vara värda att undersöka? (även om mitt problem nu inte verkar bero på DNS-förfrågningarna utan på något helt annat konstigt)
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017