FAQ |
Kalender |
2008-06-29, 06:15 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ska köpa SSL men jag vet inte riktigt vad som är skillnaderna. Jag trodde att SSL var SSL punkt slut men så är det uppenbarligen inte. T.o.m VeriSign har 3 olika.
Är det inte mest snack alltihopa och egentligen är SSL i princip identiska? |
||
Svara med citat |
2008-06-29, 07:52 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja om det är för en enda server med en enda host. Annars kan man få SSL med wildcards eller flera domäner. GoDaddy är väl bland de billigaste och det funkar hyfsat smidigt.
|
|||
Svara med citat |
2008-06-29, 08:20 | #3 | |||
|
||||
|
Det "nya" är väl Extended Validation (EV) SSL som i både IE7 och Firefox utmärker sig genom att adressfältet blir grönt och det i klartext framgår vem som äger sajten.
I dagsläget är det nog inte så många som vet vad det innebär, men jag tror det folk kommer att lära sig det ganska snart. |
|||
Svara med citat |
2008-06-30, 09:04 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En skillnad kan också vara graden av kryptering. De flesta SSL-cert krypterar med 40 eller 128 bitar, men det finns även 256 bitar och mer (fler bitar blir svårare att knäcka). Personligen skulle jag inte vilja kryptera med mindre än 128 bitar.
|
|||
Svara med citat |
2008-06-30, 09:14 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-06-30, 10:18 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har nu kollat runt mer själv.
Geotrust är mycket billigare samtidigt som det är ägt av VeriSign. Även Comodo är ägt av VeriSign. Jag kan inte finna några uppenbara skillnader mellan Geotrust och VeriSign. Båda har också EV. Vad jag kan avgöra så handlar det främst om att VeriSign är ett starkt varumärke och ger mycket större garantier. Sen undrar jag också hur det kommer sig att priserna på verisign.se är sisådär 30-40% högre än på verisign.com. Beror det må tro på den svaga dollarn? |
||
Svara med citat |
2008-06-30, 10:19 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ser att GoDaddy nämns. Det är verkligen billig i jämförelse men det verkar som att de har haft lite problem med kompabilitet.
|
||
Svara med citat |
2008-06-30, 10:38 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Undrar om det är tillåtet att visa Geotrust's logga och lägga till "Ägt av marknadsledande VeriSign"?
=) |
||
Svara med citat |
2008-06-30, 10:45 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Beroende på vad du ska ha det till, men det kan vara bra att köpa ett av en tillverkare som stöds i de flesta mobiltelefoner likaså, så slipper mobila användare varningar om okänd utfärdare (som med ovan nämnda godaddy)..
|
|||
Svara med citat |
2008-06-30, 11:26 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |