FAQ |
Kalender |
2006-08-09, 21:34 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur fungerar Google när de värderar domännamn i följande fall:
Vi har en sida med en frågesport om sport på engelska. Är sport-quiz.com bättre än sportquiz.com? |
||
Svara med citat |
2006-08-09, 21:52 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tror att den värderar dem ungefär lika.. Jag hade satsat på varianten utan bindesstreck. Vet inte helt säkert dock.
|
|||
Svara med citat |
2006-08-09, 21:54 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Google kommer sätta bold på båda domänerna och antar att båda då har lika stort värde eftersom båda innehåller orden.
Tycker även att bindestreck gör det extra jobbigt att komma ihåg. |
||
Svara med citat |
2006-08-09, 23:06 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Dessutom får du bara besökare från sökmotorer eller kommer besökare även från andra håll?
I engelska används sällan bindestreck. Så Google gör ingen skillnad och användare tycker det är enklare med sportquiz.com. |
|||
Svara med citat |
2006-08-10, 00:05 | #5 | ||
|
|||
Banned
|
Ta dem båda
|
||
Svara med citat |
2006-08-10, 09:24 | #6 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-08-10, 15:43 | #7 | ||
|
|||
|
Citat:
räknad "exakt" som den med bindestreck och bold? Så gott jag kan se tycks den inte bry sig så mycket om bindestrecken sålänge orden finns med i urlen. |
||
Svara med citat |
2006-08-10, 20:15 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Följdfråga;
Är det någon som listat ut om www. eller inte har någon betydelse för pagerank och att bli omtyckt av Google? Jag har sett andra uppgifter om att Google prioriterar sajter med prefixet "www." men vet inte om det stämmer. Själv hatar jag www och styr om i .htaccess till rena namn för alla mina sajter. |
||
Svara med citat |
2006-08-11, 00:37 | #9 | ||
|
|||
|
Allt beror ju på vart dina inlänkar kommer.
Får du 100 länkar till utan www så verkar inte www. få någon pr exempelvis. Men om du kör att all trafik automatiskt riktas utan www. så kommer flesta länkarna gå dit. Såvida ingen skriver den manuellt med www (utan att kopiera från browsern) |
||
Svara med citat |
2006-08-11, 14:59 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Matt Cutts [ http://blog.outer-court.com/archive/2005-11-17-n52.html ] som jobbar på Google har en blog där han skriver om allehanda SEO-saker. Bland annat har han skrivit om hur Google värderar/hanterar dashes och underscore: http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/ . Någon mer detaljerad och korrekt beskriving finns så vitt jag vet inte.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|