FAQ |
Kalender |
2008-08-19, 12:48 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Under de senaste veckorna har jag haft tanken att jag ska dra igång en e-butik som baserar sig på dropshipping. Tyvärr har jag inte lyckats hitta en guide som beskriver hela förloppet, men jag tror att jag har lyckats sammanfoga de existerande och på så vis fått en relativt klar bild över hur det går till.
Många säger att det är billigare att misslyckas på papper och därför tänker jag nu höra med er om jag har glömt något viktigt, eller om jag har med alla delarna som krävs. Jag har försökt ta med alla delarna jag kan komma på, så ni får väldigt gärna kommentera om ni tror att jag har glömt något. Eftersom jag är helt grön så kommer jag dessutom starta en egen firma. Saker som ska göras # Starta företag - Ansöka om moms - Ansöka om f-skatt - Skicka in skattesedel # Hitta en dropshippingleverantör - Jämföra priser # Skaffa en webbhost - Har redan en, så det behövs väl inget extra bara för att det är en e-butik? # Sätt upp en butik med Magento - Gratis, SEO-anpassad med stöd för Dibs # Registrera mig hos Dibs och få möjlighet till kortbetalning och direktbetalning via bank # Testköp - Se till så att ett mail med beställningen automatiskt skickas till dropshippingleverantören när pengarna är inbetalda Är där något jag har glömt, eller något som bör förändras? |
||
Svara med citat |
2008-08-19, 18:32 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, du har helt rätt i att det är betydligt billigare att misslyckas på papper innan man drar på sig stora kostnader.
Jag rekommenderar att du skriver en komplett affärsplan innan du ens registrerar firman och skaffar f-skatt m.m. Det är ju även så att skattmasen kommer att fråga dig om en budget för att ge dig F-skatten. Det är då viktigt att inte acceptera att de preliminärdebiterar dig en massa pengar utan du ska uppge att din verksamhet är nystartad och du inte vet vilka intäkter den kommer att generera. Kostnader kan vara enklare att uppskatta. Skattmasen brukar vara väldigt envisa på detta, men det är bara att stå på sig och inte accepetera deras argumentation. En bra (och gratis) mall som jag har använt vid flera av mina senare affärsplaner är http://www.smartplan.se där du får en komplett guide hur du skriver en komplett affärsplan med budget och hela köret, sen kan du klippa ut den och klistar in i Word eller annat ordbehandlingsprogram för slutjustering och utskrift. Det är svinviktigt att du får din kalkyl att ge en acceptabel vinst, om du inet får ihop det ens i teorin så ska du inte starta alls, då är det ju en ren förlustaffär. Men får du kalkylen att ge vinst så kan man gå vidare och testa affärsidéen. Du får gärna använda min egen gratis kalkylmall för konsulttjänster (helt gratis och ingen registering krävs eller kakor) http://www.verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp testa med dina egna värden så ser du om din kalkyl håller för din arbetstid. Jag har tyvärr ingen färdig kalkyl för just din verksamhet just nu. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|